De Distributiekost van jouw accommodatie in 7 Stappen!

Distributiekost is meer dan enkel Commissie's

Distributiekost Hotell me a Tale

Voor het goed managen en het onder controle houden van je commissies is het nuttig om een duidelijk zicht te hebben op al je distributiekosten. Daarbij is het een utopie om te denken dat reservaties op je eigen website volledig gratis zijn en dat de kosten voor OTA's stopt bij de % commissies.

Kent u, uw Distributiekost?

Kent u uw distributiekost per kanaal? Nee? Dan bent u zeker niet alleen, maar het loont absoluut de moeite om hier wat van uw kostbare tijd aan te spenderen en dit onderwerp rustig te bekijken.

Onderstaand geef ik u een overzicht van enkele belangrijke kosten die u zeker in rekening moet brengen als u de distributiekost berekent.

DE 7 STAPPEN!

1. Eigen Website:

De eigen website staat natuurlijk centraal in het distributieverhaal. Het is de ontmoetingsplaats met veel van uw potentiële gasten. De kosten van de eigen website volledig toeschrijven aan de eigen reservaties is te kort door de bocht. De eigen website is een marketingtool die werkt voor het volledige Hotel of B&B.

Het is dan ook logischer dat de kosten procentueel verdeeld worden volgens het percentage inkomsten van alle afdelingen (restaurant, meetingrooms, enz).

Ook het procentueel aandeel van de OTA's moet men volgens mij in rekening brengen bij de verdeelsleutel.

Maw komt 30% van uw omzet uit reservaties van uw eigen website en 20% van de OTA's, dan telt u ook respectievelijk 30% en 20% van de kosten voor deze kanalen.

Website aankopen, onderhouden,... de manier waarop u uw website heeft aangekocht, gebouwd,... kan zeer verschillend zijn per accommodatie. Schrijf dus al uw kosten op per maand, per jaar etc zodat u een duidelijk en volledig beeld heeft.

Vergeet hierbij ook niet de kosten verbonden aan prijsvergelijkings widgets, photoshoots, hosting, domeinnaam, editors, vertalingen, etc.

2. Kortingen:

Geef je op je eigen website korting, al dan niet na een login of registratie, moet je deze ook meenemen in je berekening.

Het geven van een korting bij de reservatie om gasten te motiveren om rechtstreeks bij u te boeken is geen kost, maar een verlaging van de opbrengst. Ik raad u aan om deze korting niet in Euro's maar in % weer te geven, dit is handiger in de berekeningen. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat een eigenaar de korting enkel zag in Euro's en nooit in %. Als gevolg gaf hij meer korting dan de commissie die hij betaalde aan een OTA, wat natuurlijk niet de bedoeling was. Voor u kortingen geeft, is het volgens mij essentieel om alles goed door te rekenen zodat u zeker niet in uw eigen vlees snijdt.