• | Tom Minnen |

De Distributiekost van jouw accommodatie in 7 Stappen!

Distributiekost is meer dan enkel Commissie's

Voor het goed managen en het onder controle houden van je commissies is het nuttig om een duidelijk zicht te hebben op al je distributiekosten. Daarbij is het een utopie om te denken dat reservaties op je eigen website volledig gratis zijn en dat de kosten voor OTA's stopt bij de % commissies.

Kent u, uw Distributiekost?

Kent u uw distributiekost per kanaal? Nee? Dan bent u zeker niet alleen, maar het loont absoluut de moeite om hier wat van uw kostbare tijd aan te spenderen en dit onderwerp rustig te bekijken.

Onderstaand geef ik u een overzicht van enkele belangrijke kosten die u zeker in rekening moet brengen als u de distributiekost berekent.

DE 7 STAPPEN!

1. Eigen Website:

De eigen website staat natuurlijk centraal in het distributieverhaal. Het is de ontmoetingsplaats met veel van uw potentiële gasten. De kosten van de eigen website volledig toeschrijven aan de eigen reservaties is te kort door de bocht. De eigen website is een marketingtool die werkt voor het volledige Hotel of B&B.

Het is dan ook logischer dat de kosten procentueel verdeeld worden volgens het percentage inkomsten van alle afdelingen (restaurant, meetingrooms, enz).

Ook het procentueel aandeel van de OTA's moet men volgens mij in rekening brengen bij de verdeelsleutel.

Maw komt 30% van uw omzet uit reservaties van uw eigen website en 20% van de OTA's, dan telt u ook respectievelijk 30% en 20% van de kosten voor deze kanalen.

Website aankopen, onderhouden,... de manier waarop u uw website heeft aangekocht, gebouwd,... kan zeer verschillend zijn per accommodatie. Schrijf dus al uw kosten op per maand, per jaar etc zodat u een duidelijk en volledig beeld heeft.

Vergeet hierbij ook niet de kosten verbonden aan prijsvergelijkings widgets, photoshoots, hosting, domeinnaam, editors, vertalingen, etc.

2. Kortingen:

Geef je op je eigen website korting, al dan niet na een login of registratie, moet je deze ook meenemen in je berekening.

Het geven van een korting bij de reservatie om gasten te motiveren om rechtstreeks bij u te boeken is geen kost, maar een verlaging van de opbrengst. Ik raad u aan om deze korting niet in Euro's maar in % weer te geven, dit is handiger in de berekeningen. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat een eigenaar de korting enkel zag in Euro's en nooit in %. Als gevolg gaf hij meer korting dan de commissie die hij betaalde aan een OTA, wat natuurlijk niet de bedoeling was. Voor u kortingen geeft, is het volgens mij essentieel om alles goed door te rekenen zodat u zeker niet in uw eigen vlees snijdt.

3. Software:

Het aanbod aan software oplossingen voor de sector is eindeloos: Revenue Management, Channel Manager, reservatie modules, rate shoppers etc. Elk heeft zijn functie en doel. Bekijk dus goed per softwarepakket waarom u het gebruikt en welke omzet eruit verder komt.

Als u de Channel Manager enkel nodig heeft om uw eigen website te beheren en 2 OTA's dan is het ook logisch dat u de procentuele verhouding neemt van deze 3 kanalen in de volledige berekening van de distributiekost.

4. Traffic:

Een website is natuurlijk volledig nutteloos als ze geen bezoekers heeft.

U kan traffic stap voor stap opbouwen door uw website zo "SEO" vriendelijk te maken, maar er zijn natuurlijk ook nog andere methodes.

SEA en Retargeting: in dit geval gaat u betalen om meer traffic naar uw website te leiden. Hier is het belangrijk te weten welk doel u heeft met deze SEA kosten. Wilt u meer reservaties voor het restaurant? Dan is het logisch dat u dit niet toerekent aan de post van kosten voor rechtstreekse reservaties.

In het geval van SEA voor meer reservaties, is dit natuurlijk 100% ten koste van de rechtstreekse reservaties.

5. Social Media:

Ik neem Social Media even apart van "Traffic". Goed gemanagede Social Media heeft als positief effect dat er meer traffic naar uw website gaat, dat staat vast. Maar in mijn opinie is Social Media meer dan dat.

Het versterkt je merk, je relatie met je gasten, je mond op mond reclame etc. Het is een marketingkanaal, geen verkoopskanaal. Daarom zou ik voor alle kosten verbonden aan Social Media de % verdeelsleutel toepassen.

Vergeet ook hier niet de kosten van je Blog, Facebook advertising,...

6. Emailing:

De kosten voor het versturen van mailings, digitaal of klassiek via de post, kunnen aardig oplopen.

Ook hier is het belangrijk te kijken wat het doel is van de mailing en of deze kost moet worden gekoppeld aan de marketingkost verbonden aan eigen reservaties.

7. Personeel:

Het doorrekenen en bereken van personeelskosten is de moeilijkste post. In het geval je iemand 100% in dienst hebt voor het beheren van de reservatie, is dit gemakkelijker. Maar in heel veel gevallen wordt dit door de receptiemedewerkers opgepakt of doen we alles volledig zelf.

Het is vooral belangrijk om appels met appels te vergelijken. Komen je directe reservaties automatisch in je PMS en moet je OTA reservaties nog handmatig ingeven? Dan is het wel belangrijk om dit mee te nemen in je berekening.

Heb je het gemak dat alles automatisch in je PMS belandt en is de tijdsbesteding minimaal dan moet je hier allemaal geen rekening mee houden.

Conclusie:

Voor elke Hotel of B&B is de berekening van de distributiekost nuttig en zelfs noodzakelijk om je onderneming nog beter te laten renderen. Daarnaast kan het de sleutel zijn bij moeilijke beslissingen en investeringen.

GRATIS Toolkit:

Een tijdje geleden had ik een boeiend gesprek met een hotelier waar ik enkele diensten voor leverde.

Als we samen de kosten van zijn eigen website, channel manager, enz doornamen, merkte ik dat hij daar geen duidelijk zicht op had. Hij had geen idee wat de % kost was van zijn directe reservaties. Daarnaast kende hij niet de % kost van de OTA's daar hij enkel de wel gekende commissie percentages in rekening nam.

Om deze hotelier op weg te helpen, heb ik voor hem een toolkit ontworpen, om zo eenvoudig en snel zijn berekening te kunnen maken en niet te veel tijd te verliezen. Deze toolkit geef ik nu ook GRATIS aan iedereen die zijn distributiekost willen bereken.

Distributie toolkit:

  • ​Ideaal voor Hotels en B&B's

  • Meten is weten: pas je strategie vandaag nog aan en bespaar!

  • Al je kosten in 1 duidelijk en handig overzicht

  • Bereken je distributiekost per kanaal en dit voor elke maand

  • Ontdek jouw % distributiekosten per kanaal en vergelijk!

KLIK HIER EN ONTVANG DE GRATIS TOOLKIT

Veel cijferplezier!

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Laatste update: 16/03/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden