• Tom Minnen

Allemaal aan de Cadeaubonnen.

Hoe commercieel interessant zijn cadeaubonnen voor jouw Hotel, B&B of vakantiewoning?

Je kan het gewoon niet meer ontwijken, de feestdagen staan voor de deur.

Voor velen is de zoektocht begonnen naar het ultieme cadeau. De Belgen zijn nooit echt de grote creatievelingen geweest in het zoeken naar dat perfecte cadeau en daar hebben enkele slimme jongens reeds jaren terug goed op ingespeeld met de geschenkdoosjes.

Het concept van de geschenkdoosjes werd jaren geleden door, het toen nog Belgische Weekendesk, aardig goed in de markt gezet onder de merknaam "Bongo". Velen begonnen deze zogenaamde belevenisbonnnen te kopiëren, al dan niet met succes. Bongo kende een internationale groei, shops werden geopend,... een Belgisch succesverhaal, dat na een overname in 2007 volledig in Franse handen kwam.

Het succes van de geschenkdozen heeft vele andere ondernemingen wakker geschud en nu heeft bijna iedere onderneming die zich richt op de particuliere markt zijn eigen cadeaubon.

MOET IK ALS UITBATER ZELF OOK CADEAUBONNEN VERKOPEN?

Ja, natuurlijk wat houdt je tegen? Enkele voordelen op een rij voor Hotels en B&B's:

1. De grootste winst zit in de bonnen die nooit gebruikt worden:

Ik denk dat we nog steeds de grote winsten onderschatten die de BONGO's van deze wereld verwezenlijken enkel en alleen door de niet-gebruikte bonnen.

2. De gast heeft extra budget

Een gast die via een cadeaubon gratis kan overnachten heeft zeker budget voor extra uitgaven: restaurant, bar, minibar, Spa,.... Gemiddeld geven deze gasten namelijk meer geld uit in de andere outlets van het Hotel of B&B.

3. Mond op mond reclame

Gasten die bij hun eigen Check-out beslissen om een cadeaubon te kopen zijn de allerbeste ambassadeurs voor je zaak. Ze willen hun ervaring effectief gaan delen met familie en/of vrienden.

De cadeaubon wordt geschonken in familiekring onder de kerstboom. Onmiddellijk zal de schenker aan HEEL de familie zijn ervaring willen delen en motiveren waarom hij deze cadeaubon heeft gekozen.

TIPS:

1. Meer dan een kartonnetje

Probeer meer te doen dan een kartonnetje in een enveloppe. Het is voor zowel de schenker als voor de ontvanger een grote meerwaarde als de cadeaubon net iets meer is dan een papiertje.

2. Vervaldatum

Als je zou kiezen om er een vervaldatum op te zetten, zet deze dan zeer ruim vb 2-3 jaar.Het geeft de schenker extra vertrouwen dat de ontvanger hem zeker zal kunnen gebruiken.

3. Vaste arrangementen

Maak een 3-tal hapklare bonnen: vast arrangement tegen een vaste prijs en zo geprijsd dat er wat verschil zit in budget vb.119, 169 en 249. Laat de klant zelf niet te hard nadenken over inhoud en budget van het cadeau.

MOET IK ALS UITBATER DEELNEMEN AAN DE GESCHENKDOZEN?

1. Doelgroep

Je moet jezelf de vraag stellen: is de doelgroep die ik er zou mee kunnen bereiken een toegevoegde waarde voor mijn onderneming?

Zo had ik in het verleden een hotel waarmee ik een overnachting aanbood in een geschenkbon voor de Franse markt. Op zich was de leisure markt in Frankrijk een markt die we moeilijk bereikten, de samenwerking was dus erg mooi meegenomen en erg succesvol.

2. Vaste Prijszetting

De Prijs die je netto ontvangt moet passen en kloppen binnen je strategie. Daarnaast kan je niet zomaar de prijzen laten stijgen of dalen als jij dat wilt. De prijzen staan vast voor een hele lange periode. Daarnaast moet je opletten dat de brutoprijs niet te laag zit tegenover je eigen BAR. Het moet niet de bedoeling zijn dat gasten bonnen beginnen te kopen om goedkoper bij jou te overnachten. Door wat extra elementen toe te voegen kan je het vergelijken van de klant wel wat moeilijker maken om dit te vermijden.

3. Lange termijn

Naast de prijs is de samenwerking geldig voor langere termijn. Je start en stopt niet met deze bonnen wanneer het jou past.

4. Kostprijs

Als je de prijs bekijkt die de klant betaalt voor de bon en wat jij als Hotel of B&B maar ontvangt... dan is het toch wel 1 van de duurdere distributiekanalen. Hiertegenover staat echter dat het heel wat zichtbaarheid geeft, bij een doelgroep die je anders misschien niet zou bereiken.

5. Andere outlets

Zoals bij je eigen bonnen zit een stuk van je winst in de extra uitgave in andere departementen.

Heb je enkel kamer met ontbijt? Dan is het concept van een geschenkdoos misschien een minder interessant idee voor jou. Daarnaast is deelnemen aan een zeer uitgebreide geschenkbon met overnachting inclusief diner, fles champagne, enz. ook geen plan aangezien er gewoon geen ruimte is voor extra uitgaven.

TIPS

1. Meer dan 1 nacht

Doe enkel mee met bonnen van 1 overnachting en probeer via een interessant aanbod de klant een extra nacht te laten verblijven.

2. Topdagen

Probeer toch reeds bij de start duidelijke afspraken te maken met de aanbieder op welke datum je geen bonnen zal aanvaarden tenzij met een meerprijs (vb. Valentijn, paasweekend, enz)

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Laatste update: 26/11/2019

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden