• | Tom Minnen |

De TRIVAGO reclame! Met een groot korreltje zout AUB!

De Zes leugens van Trivago!

Je kan hem gewoon niet ontwijken. Elke keer als je de TV opzet, krijg je die kerel* van Trivago voorgeschoteld.

Bedrijven die 100% de waarheid vertellen in hun reclame zijn een minderheid, dat is geen geheim Maar in het geval van Trivago stapelen de leugens zich toch wel erg hoog op en dit in exact 60 seconden.

Als je vertrouwd bent met of actief bent in de hotelsector, heb je misschien ook al grijze haren gekregen van deze reclamespot die nogal kort door de bocht is. Voor al die wat minder vertrouwd zijn, volgt hier een overzicht.

❌ Leugen 1: Iedere website een andere prijs! Het zijn toch de hotels zelf die de prijzen beheren? Algemeen zorgt een hotel ervoor dat de prijs overal hetzelfde is, vrijwillig of verplicht door de parity clausules met de Online booking sites (OTA's).

Om deze "parity" te bekomen gebruiken hotels specifieke software, "Channel managers" genaamd, en ik heb toch wel de ervaring dat deze zeer goed hun werk doen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er verschillende prijzen zijn, maar hotels vermijden dit toch liever. Het gebeurt dus meestal niet echt bewust, maar door bijvoorbeeld een technisch probleem of een menselijke fout.

Indien de prijzen voor dezelfde kamer toch verschillend zijn, zijn er meestal ook verschillende voorwaarden zoals vb inclusief ontbijt versus exclusief ontbijt, verschil in annulatievoorwaarden, etc. Maar dit is eerder een probleem bij Trivago dan bij het hotel zelf.

❌ Leugen 2: Verdoken kosten!

Dan heb je 2 verschillende prijzen, begin je verder te klikken en wat blijkt? Door verschillende taxen, kosten, supplementen, koerswisselingen enz, komt die goedkoopste kamer plots een stuk duurder uit. Opletten dus, want het is niet altijd wat het lijkt!

Niet echt de fout van Trivago zou je denken, maar ze dulden het wel dat hun "klanten" deze verdoken kosten achterhouden. Want voor alle duidelijkheid, de "klanten" van Trivago zijn de websites die betalen om zichtbaar te zijn op het platform.

❌ Leugen 3: Steeds voor dezelfde kamer! Dat is het doel van Trivago, maar hun systemen maken soms ook wel een foutje waardoor bijvoorbeeld de prijzen van verschillende kamertypes binnen 1 hotel worden vergeleken. Daarnaast is het mogelijk dat het hotel niet alle kamertypes aanbiedt op alle websites.

❌ Leugen 4: Meer dan 200 websites. Een hotel is niet aangesloten bij een eindeloos aantal bookingwebsites / OTA's. Zoals eerder gemeld, het hotel moet al die websites ook beheren: prijzen, beschikbaarheid, foto's, enz en dit vraagt aardig wat werk. Daarnaast mogen ze niet claimen dat ze alle websites controleren en tonen, want niet alle websites hebben namelijk een samenwerking met Trivago.

❌ Leugen 5: De hotelwebsites. Op Trivago toont men hoofdzakelijk de websites van de OTA's en wordt er niet automatisch gesproken over de websites van de hotels zelf. En iets verzwijgen komt toch in de buurt van liegen. Het kan dus perfect zijn dat de beste prijs voor de hotelkamer te vinden is op de website van het hotel zelf, maar dit wordt standaard niet getoond op Trivago. De goedkoopste prijs op Trivago is dus niet automatisch de goedkoopste prijs op het net. Inderdaad, als het hotel zijn eigen prijzen wil tonen op Trivago moeten ze daar voor "betalen".

❌ Leugen 6: Voorbeeld.

In de reclame toont men een voorbeeld van een hotel dat effectief bij elke website een verschillende prijs heeft. Zoek zelf maar eens op Trivago, dit komt gewoon zeer zelden voor of dacht u echt dat het toeval was dat alle prijzen gelijk waren bij uw laatste check?

Zoals je kan zien op onderstaande afbeelding:

- Geen 200 verschillende websites maar amper 7.

- In dit geval geen enkel verschil in prijs.

By the way:

Wist je dat Trivago deel uitmaakt van Expedia Inc? Je kan dan misschien wel een vraagteken zetten bij de neutraliteit van Trivago? Daarbij is Trivago is niet alleen, de in België wat minder gekende metasearch "Kayak" maakt bijvoorbeeld deel uit van Booking Holdings, het moederbedrijf van Booking.com

Wist je dat Trivago in alle landen hetzelfde scenario gebruikt en enkel de acteur en de afbeelding aanpast?

De versie uit India:

Een compilatie:

*Na nader onderzoek: de Trivago man die we op de Belgische TV zien, is de Nederlandse acteur Teun Luijkx. Je kan het de jongen niet kwalijk nemen, hij heeft enkel verteld wat hem is opgedragen. Spijtig dat Trivago niet de moeite heeft genomen om voor de Vlaamse markt een lokaal gezicht te nemen. Het zoveelste marketingbureau dat denkt dat een Nederlander het even goed ook aan de Vlaming kan verkopen.

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.

Laatste update: 27/07/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden