• | Tom Minnen |

Meer interactie te bekomen met gasten via Facebook: 9 tips!

Ik denk niet dat ik nog moet uitleggen dat social media een enorme rol speelt in de omgang met (potentiële) gasten. Facebook kan een eenvoudige, gemakkelijke en goedkope tool zijn om je Hotel of B&B zichtbaar te maken bij je doelpubliek.

Enkele eenvoudige tips die voor iedereen kunnen werken!

1. Regelmatige statusupdates

Gasten die je pagina liken, tonen reeds interesse in je accommodatie. Geef hen dan ook op regelmatige basisinformatie en inkijk in je Hotel of B&B. Als we spreken over regelmatig zou ik je eigenlijk moeten aanraden: dagelijks. Deze tip zet ik op 1, aangezien succesvol werken op facebook begint met regelmaat, een vast ritme in het posten. Sporadisch en Facebook zijn 2 woorden die niet samen passen.

2. Mijn Doelgroep zit niet op facebook?

Meer dan 7 miljoen gebruikers in België?! Het zou maar vreemd zijn dat jouw doelgroep niet aanwezig zou zijn. Ik kan je verzekeren dat iedereen zijn doelgroep, rechtstreeks of onrechtstreeks, vertegenwoordigd is op Facebook ook jouw B2B klanten.

3. Foto’s en video’s toevoegen

Ik zou je willen aanraden om bij elke post ook een passende foto of video toe te voegen. De foto moet zeker niet super professioneel genomen zijn. Hoe spontaner en authentieker, hoe beter. Filmpjes scoren heel goed op Facebook. Het vraagt wat meer tijd maar de inspanningen zullen op termijn ook lonen.

4. Durf eens een vraag te stellen

Door vragen te stellen, krijg je interactie met je volgers, wat Facebook enorm aanmoedigt. Open vragen, meerkeuzevragen, opiniepeilingen, aanvullingen,… alles kan.

5. Reageer!

Als jij verwacht dat je volgers antwoorden op je vragen, moet je zelf natuurlijk ook volgen. Wacht dus zeker niet te lang om te reageren op al hun vragen en noden!

6. Laat je inspireren door de actualiteit

Gebeurtenissen, events, het weer,… het kan je allemaal inspireren om iets te delen op je pagina.

Vb. Een foto van de tuin met een sneeuwlaagje,…

7. Tag foto’s en berichten

Door berichten of foto’s te taggen, worden ze meteen zichtbaar voor een groter publiek. Richt je statusupdates naar een bepaald persoon via @naam zodat het bericht ook verschijnt op het prikbord van die persoon. Bijgevolg kunnen ook de vrienden van de getagde persoon het bericht lezen. Het kan interessant zijn om na een evenement bepaalde foto’s te posten, zodat je fans zichzelf in het album terugvinden en kunnen taggen. Wat nog interessanter is, is het omgekeerde, dat fans jouw Hotel of B&B taggen in hun foto.

8. Exclusiviteit voor je fans

Geef je fans meer dan anderen. Dit kan met extra kortingen vroegboekrecht,… Maar ook inside-info, beelden van achter de schermen, achtergrondinformatie over een nieuw project, nooit getoonde beelden…

9. Deel positieve beoordelingen / Reviews!

De beste reclame voor je Hotel of B&B zijn de positieve beoordelingen van gasten. Deel deze beoordelingen en reageer natuurlijk met een positieve persoonlijke noot.

Beoordelingen delen is een must, maak er dus een regelmatig terugkomend item van, zonder te overdrijven natuurlijk.

9. Negatieve reacties

Je hebt ze overal, ontevreden gasten voor welke reden dan ook. Hier moet je zeker ook op reageren. Probeer de discussie van Facebook zo neutraal mogelijk af te leiden naar een ander, minder zichtbaar kanaal. Je verdedigen kan enkel tot een online discussie en dit moet je volledig proberen te vermijden. Spreek ook nooit online over eventuele compensaties.

Vb. Bedankt voor uw feedback, is het mogelijk om ons per mail ter contacteren….

Wil je meer weten over reviews/beoordelingen: Lees meer

EXTRA TIP: Installeer een "Fan counter". Een "Fan" of "like" teller is een mechanische teller die verbonden kan worden met Facebook, Instagram,...

Deze zogenaamde Sociale geconnecteerde tellers geven het aantal volgers van uw Facebook of Istagram bedrijfsaccount weer!

Je kan de "teller" eenvoudig integreren in het interieur van je receptie, bar, ontbijtruimte,... . Het werkt enorm aanstekelijk voor je gasten om je sociale media pagina te "Liken"of te "Volgen".

Veel succes en plezier!

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Wil je meer weten hoe ik je kan helpen met je sociale media? KLIK HIER

Laatste update: 30/07/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden