• | Tom Minnen |

Instagram voor Hotels en B&B’s: hoe gebruik je Hashtags

Instagram voor Hotels en B&B’s.

Instagram wordt naast Facebook steeds groter en populairder. Op dit ogenblik blijft Instagram het kleine broertje van Facebook. Maar we zien wel bij de jongere generaties dat Instagram enorm populair is en Facebook voorbij steekt. In deze blog wil ik mij vooral focussen op het efficiënt gebruik van Instagram door het gebruik van Hashtags.

Wat is een hashtag om Instagram?

Een hashtag is een enkelvoudig woord of een woordenreeks dat steeds start met een hash-symbool (#). De hashtag wordt gebruikt als extra toevoeging bij social media posts.

MEER WETEN: Hoe gebruik ik Hashtags op Facebook?

Waarom gebruik je hashtags bij Instagram?

Het gebruik van Hashtags komt oorspronkelijk van het platform Twitter maar ondertussen zijn hashtags niet meer weg te denken op de platformen zoals Instagram, Facebook en Google+ en zelfs LinkedIn. De hashtag heeft als doel alle berichten over hetzelfde onderwerp te koppelen/te verzamelen. Als je klikt op een hashtag naar keuze zie je vervolgens een lijst met berichten met dezelfde hashtag. Indien de hashtag steeds goed gebruikt is, verschijnen dus ook alle berichten met gelijke kenmerken. Hashtags helpen Instagram dus om content of inhoud te gaan organiseren en te categoriseren, waardoor het platform de juiste content aan de juiste gebruikers kan presenteren.

De hashtags werken steeds binnen 1 platform en zijn dus niet platformoverschrijdend.

Voorbeeld van hashtags voor een B&B of Hotel:

#BBChartreuze

#HotelHorst

Opgelet!

Je hashtag kan nummers en/of emoji’s bevatten, maar spaties en speciale tekens zoals “&” worden niet aanvaard.

Voorbeeld: #B&Bchartreuze kan dus niet

Doel van Hashtags op Instagram:

1. Meer likes en Meer volgers voor de pagina van Jouw Hotel of B&B

Instagram-gebruikers met een specifieke interesse zijn op zoek naar nieuwe inhoud/content die gerelateerd is aan hun specifieke interesse. Via de hashtags krijgt jouw post/inhoud meer zichtbaarheid bij deze gebruikers. Als de gebruiker jouw content relevant vindt voor hem en merkt dat al jouw inhoud/posts relevant zijn, gaat hij de stap ook zetten om je te gaan volgen.

2. Meer omzet voor jouw Hotel of B&B

Door goeie en zo specifiek mogelijke hashtags te gebruiken en dit gericht op jouw doelgroep bereik je zo jouw niche het meest optimaal. Het is jouw specifieke doelgroep die later bereid zal zijn om uiteindelijk een reservatie te maken bij jouw Hotel of B&B.

De juiste hashtags kiesen voor mijn Hotel of B&B.

Als basis begin je met hashtags die relevant en specifiek zijn voor jouw Hotel en B&B en zijn locatie

1. Hashtag met de naam van jouw accommodatie

Voorbeeld: #BBChartreuze

2.Type accommodatie

Voorbeeld #hotel

3. De locatie: Dorp, regio, provincie, land,..

Voorbeeld: #Holsbeek, #Hageland, #België,…

Is dit genoeg?

Je moet jouw doelgroep zo specifiek mogelijk proberen te bereiken, daarom heb ik nog de volgende 4 tips:

1. Wat doen je collega’s?

Je moet ze daarom niet gaan kopiëren, maar gaan kijken wat de concurrentie doet kan nooit kwaad om inspiratie op te doen. Kijk eens wat een accommodatie doet uit een andere regio met gelijke doelgroep als jouw accommodatie?

2. Welke Hashtags gebruiken de groten in de industrie:

Vb. Toeristische diensten, influencers,…

3. Meten is weten

Welke posts doen het goed, welke hashtags gebruik je daar? Kan je variaties maken?

4. Populariteit

Controleer het gebruik van bepaalde hashtags op Instragram via de zoekfunctie. Populaire hashtags zijn goed, maar er is wel een kans dat je verdwijnt in de massa. Daarom kan je best experimenteren met een mix van populaire en meer gerichte

hashtags.

Hoeveel hashtags mag je gebruiken?

Instagram laat toe om 30 hashtags te gebruiken maar dat betekent niet dat je dit aantal volledig moet benutten.

Er zijn verschillende strategieën en theorieën, sommige kanalen spreken zelfs al over Hashtag moeheid door het te veel gebruik.

Mijn advies: hou je hashtags relevant voor je post en je doelgroep.

#Laatste Tip

Als je een nieuwe hashtag wil gebruiken, controleer dan steeds of deze al in gebruik is en welke content ermee in relatie staat. Kwestie van niet in verband te worden gebracht met onderwerpen waaraan je liever niet wordt gelinkt.

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

KLIK HIER: Wil je meer weten hoe ik je kan helpen met je sociale media?

Laatste update: 30/07/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen? Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij "opmerkingen" van de onderstaande Facebook post.

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden