• Tom Minnen

Meer "Vind ik leuks" voor de Facebookpagina van jouw Hotel of B&B!

Het aantal “likes” op je pagina lijkt soms de graadmeter geworden van hoe succesvol je Hotel of B&B wel is. Scoor je op dit ogenblik nog niet op dat vlak? Zeker nog niet panikeren! Het aantal “Vind ik leuks” wil eigenlijk niet veel concreets zeggen over hoe succesvol de onderneming is. Het aantal “Vind ik leuks” is vooral bij de consument een graadmeter geworden voor hoe (inter)actief je bent op Facebook, hoe volledig en correct je pagina is, … . Je hoort het dus wel al aankomen, het is een niet te onderschatten onderdeel van het volledig Facebookverhaal en online marketinginspanningen.

Alles bij Facebook Marketing start met 2 gouden basispijlers

1. Welke doelgroep wil je bereiken met je Facebookpagina?

Veel Likes of volgers hebben is leuk, maar zoals bij veel dingen is ook hier kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Facebook of Instagram zijn voor de onderneming een marketingtool en bij marketing begint het nu eenmaal altijd en opnieuw bij de doelgroep die je voor ogen hebt met je Hotel of B&B.

Het is dus beter wat minder likes te hebben, maar dat de likes die je hebt wel volledig matchen met je doelgroep. Natuurlijk is er niets mis mee dat je familie en vrienden jouw pagina volgen of leuk vinden, maar op het eind van de rit zijn dit niet de juiste personen die jouw pagina moet targetten.

2. Welk doel wil je bereiken met je Facebookpagina?

Maak voor jezelf ook duidelijk wat het doel is dat je wil bereiken met Facebook. Wil je steeds verbonden blijven met je trouwe gasten, wil je meer zichtbaarheid, wil je een duidelijk imago creëren, … . Voor elke strategie is er ook een andere kijk en idee over wat nu kwalitatief goede likes of volgers zijn van je pagina.

Wat is het verschil tussen “vind ik leuk” en “volgend”?

Vind ik leuk: op het profiel van de Facebookgebruiker staat dat je deze pagina leuk vindt, het is duidelijk zichtbaar voor je Facebookvrienden dat je deze pagina leuk vindt.

Volgend: Als deze optie actief is, dan krijg je ook de berichten/posts van de pagina in je nieuwsoverzicht.

Als je zonder meer op een pagina op de knop “Vind ik leuk” drukt dan ben je automatisch ook “Volgend”. Wil je een andere opzet dan moet je daar zelf bewust voor kiezen en de nodige knoppen aan- of uitdrukken.

Voorbeeld 1: “Vind ik leuk”, maar niet “Volgend”

Je neefje heeft gevraagd om de pagina van de lokale jeugdbeweging leuk te vinden. Uit sympathie wil je de pagina dan ook liken, maar je hebt geen behoefte om de wekelijkse activiteiten te zien die op de pagina verschijnen. Je deactiveert dan vervolgens ook de “Volgend” optie.

Voorbeeld 2 : “Volgend”, maar niet “Vind ik leuk”

Ik volg de pagina van mijn rechtstreekse concurrent om de content te kennen die er dagelijks wordt gepost. Maar ik wil zijn pagina niet promoten of ondersteunen door de pagina effectief “leuk” te gaan vinden.

TIP: Hoe Privé en zaken gescheiden houden op Facebook

Krijg je van zakelijke contacten uitnodigingen om pagina’s te liken maar wil je je persoonlijk profiel toch liever privé houden? Dan kan je ook een pagina “liken” met je eigen bedrijfspagina. Dit kan je via de desktopversie van Facebook doen door te drukken op de drie “…“ en vervolgens op “Vind dit leuk als je pagina”.

Vervolgens kan je dan ook vanuit je pagina een nieuwsoverzicht bekijken van al de pagina’s die je dan als pagina “leuk” vindt.

5 vuistregels voor meer likes – volgers op Facebook

1. Laat de wereld weten dat je een Facebookpagina hebt.

Er zijn maar weinigen die spontaan op zoek gaan naar jouw pagina, daarom moet je het de wereld ook laten weten dat je een eigen pagina hebt. Je moet effectief je pagina gaan promoten bij je huidige gasten, oude gasten en toekomstige gasten. Er zijn zoveel manieren, zowel offline als online, om je Facebookpagina bekend te maken. Dit kan je doen via links, knoppen, QR-codes,… . De mogelijkheden zijn eindeloos, laat je zeker niet beperken in je creativiteit. Daarbij wil ik wel nog opmerken dat ook hier herhaling op verschillende momenten in het aankoopproces en vervolgens volhouden belangrijk is.

2. Goeie relevante content posten en dit op regelmatige basis

Wat is nu goeie content en wat is nu regelmatig, veel vager kan het niet. Over dit onderwerp is er al veel geschreven en gesproken. Wat hier vooral belangrijk is, zijn de 2 gouden basispijlers die je steeds als uitgangspunt moet gebruiken.

Graag verwijs is naar een andere blog van mij over dit onderwerp: LEES HIER

3. Durf nu toch eens wat arroganter te zijn

Belgen hebben het daar algemeen wat lastiger mee dan de Nederlanders. Maar je moet niet te braaf zijn: durf mensen pro-actief aan te spreken om je pagina leuk te vinden. Het werkt het best en je zal merken dat de reacties algemeen meestal positief zijn. Ook hier kan je meedere momenten en manieren bedenken om hiermee aan de slag te gaan.

4. Zorg dat je pagina technisch in orde is en dat alle info aanwezig is

Controleer zeker de instellingen van je pagina. Zorg ervoor dat alles zo is ingesteld dat iedereen je pagina kan zien en dit zonder enige beperking. Daarnaast moet op je Facebookpagina alle mogelijke informatie te vinden zijn. De Facebookgebruiker moet onmiddellijk het gevoel krijgen dat de pagina de moeite is om te volgen.

5.Interactie met je volgers en wees zelf actief op het platform

Voor sommigen misschien wel de moeilijkste stap en zeker om op termijn vol te houden. Maar het is toch wel cruciaal om zelf ook actief te zijn op Facebook, zowel interactief met je volgers als in andere groepen, op andere pagina’s,… . De kous is niet af met je dagelijkse post.

Facebook likes kopen?

Laat je nooit, maar dan ook nooit, verleiden om voor enkele euro's “likes” te gaan kopen. Komt volledig in lijn met de eerste basispijler. Deze likes zijn jouw doelgroep niet, daarnaast maak je jezelf en je klanten maar iets wijs door je aantal "Vind ik leuks" kunstmatig te laten stijgen.

Hopelijk help ik je met deze blog al op weg naar een pagina met vele “kwalitatieve” volgers!

Veel succes!

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

KLIK HIER Wil je meer weten hoe ik je kan helpen met je sociale media?

Laatste update: 31/07/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen? Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij "opmerkingen" van de onderstaande Facebook post.

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden