No shows! Zo simpel complex.

No shows in Hotels en B&B's

Toen ik zelf nog actief was als Revenue Manager had ik altijd een dubbel gevoel bij “No Shows”. Iets wat normaal zo simpel moest zijn, werd soms zo complex.

Niet op vlak van omzet, want op zich hadden No-shows een positieve impact.

Je kan een kamer factureren zonder dat deze bezet is geweest, geen kosten dus, wat wil je nog meer? Daarnaast was er die extra kameromzet, in mijn geval, die werd meegenomen bij de berekening van de gemiddelde kamerprijs. Met andere woorden de gemiddelde kamerprijs kreeg een extra boost en op sommige dagen was dat zeker welkom.

Dat was de theorie, maar in de praktijk was het wel wat anders!

Als je in de ochtend de rapporten had ontvangen, was 1 van mijn eerste taken om de No-shows te verwerken. Op zich niet al te veel werk, maar daar begonnen soms wel al de moeilijkheden: Kredietkaarten die niet (meer) werkten, geen kredietkaarten ter beschikking, enz

In het hotel werkte naast de reservation afdeling, die altijd puik werk afleverde, nog een 20-tal personen die in het systeem reservaties konden achterlaten.

Met als gevolg dat er soms twijfels konden ontstaan over de juistheid van de reservatie, kamerlijsten die niet klopten, dubbele facturatie, enz. Niet altijd zo evident dus.

Daarnaast gebeurde het ook wel dat (onverwachte) “late arrivals”, No-show werden gedraaid op het ogenblik van de dagsluiting, om ze vervolgens als “early arrival” in te checken.

De grootste golf van problemen kwam meestal de dagen en weken erna.

Credit Card reclaims, betwistingen, commerciële gestes, openstaande facturen, ellenlange mails, enz.

Alles samengevat: de realiteit is niet altijd even gemakkelijk als de theorie.

Ik had een duidelijke liefde – haat relatie met No-shows.

Wat begrijpen we onder No-show?

Als een gast niet aankomt op de afgesproken datum om een reservatie te voldoen en de desbetreffende reservatie niet heeft geannuleerd.

Wat rekenen we nu eigenlijk aan?

De kosten die we aanrekenen liggen in lijn met de annulatievoorwaarden. De No-show is in dit geval een late annulatie. Over annulatievoorwaarden kunnen we ver uitweiden, maar dat houden we voor een andere keer.

TIP:

</