• | Tom Minnen |

Alles over (Online) Beschikbaarheid: Zijn jouw rekken goed gevuld met kamers?

(Online) Beschikbaarheid! Het is meer dan je accommodatie die open of gesloten staat op al je verschillende kanalen. Het is ook voldoende producten/kamers in de rekken te zetten om zo je (online) zichtbaarheid te vergroten naar jouw doelgroep toe.

Hoelang zet je beschikbaarheid open?

Ik ben er een voorstander van om zoveel mogelijk beschikbaarheid in de toekomst open te zetten.

In een ideale wereld adviseer ik de huidige maand + de komende 11 maanden. vb op 15 februari 2018 kan men reserveren tot 31 januari 2019. Bij het begin van elke maand kan je rustig de maand evalueren en deze kennis en ervaringen vertalen in het opladen van prijzen en beschikbaarheid voor dezelfde maand volgend jaar. Zo heb je alle info fris in het achterhoofd als je al die beslissingen neemt.

Daarnaast spreid je je focus en workload in 12 maandelijkse momenten en vermijd je dat je alles concentreert op 1 moment, wat de kans vergroot dat je fouten maakt die je op het laatste van de rit omzet kunnen kosten. Natuurlijk is dit een advies en geen wet, een minimum dat ik wel zeker zou aanhouden is toch een 6 maanden. Daarbij, eenmaal geladen is er niets dat je tegenhoudt om je beschikbaarheid te verhogen, te verlagen, meer restricties te laden, prijzen aan te passen,... dus houdt het eigenlijk weinig risico's in.

Maar mijn gasten reserveren gemiddeld nooit zover vooruit?

Kan zeker, maar daarom dromen en zoeken potentiële gasten wel al veel langer voor dat ze reserveren.

Opletten trouwens met deze gemiddeldes: als je nooit ver vooruit beschikbaarheid hebt geladen, kan je gemiddelde ook nooit echt stijgen natuurlijk. Daarnaast mis je misschien wel een pak potentiële gasten die je accommodatie gewoon volledig missen of zelfs niet opmerken omdat ze veel verder in de tijd aan het zoeken zijn.

Het leven stopt niet op 31 december.

Wat ik veelvuldig zie gebeuren, is dat accommodaties werken met volledige effectieve jaren.

Zo hebben ze op 1 januari 2018 wel netjes 12 maanden geladen, maar op 1 december hebben ze nog maar 30 dagen effectieve beschikbaarheid. Vervolgens beslissen ze pas op 15 december om de volgende 12 maand te laden.

Potentiële gasten denken niet op die manier en dromen,zoeken en reserveren wel na 31 december.

Verschil tussen de eigen website en de Online Travel agents (OTA's).

Natuurlijk kan er verschil zijn tussen je eigen website en de OTA's. Zolang de eigen website met de hoogste prioriteit wordt behandeld en de langste beschikbaarheid heeft. Onderschat ook niet het Bilboard effect van OTA's zoals Booking.com en Expedia. Als de potentiële OTA-klant u niet kan vinden op deze OTA's, is de kans dat ze vervolgens op uw website komen ook onbestaand.

Hier meer weten over Online Travel Agents (OTA's)

Alle kamertypes?

Ja, alle kamertypes. Ik zie regelmatig dat de accommodatie enkel de duurste kamers beschikbaar zetten: vb de suite van een hotel.

Dit geeft aan de potentiële klant een volledig fout beeld:

  • Zijn al de andere kamertypes dan al uitverkocht?

  • Maakt de potentiële gast wel de redenering dat er andere, goedkopere kamers beschikbaar zijn?

  • Foute perceptie van prijs voor de accommodatie: Duur? Te duur?

Als de potentiële gast op zoek is naar meerdere kamers, is er de mogelijkheid niet dat hij het totaal aantal kan reserveren.

Alle dagen?

Alle dagen, zolang je over alle data beschikt. Is de nieuwe datum voor een jaarlijks event nog niet gekend.

Sluit dan de mogelijke data en pas ze aan als de data gekend zijn. De jaarlijkse feestdagen zijn natuurlijk al gekend en deze data kan je al goed zetten.

Uitzonderingen.

Elke accommodatie, Hotel of B&B is uniek en heeft zijn eigen gebruiken en doelgroep. Het is dus perfect mogelijk dat er voor je eigen accommodatie wat uitzonderingen zijn waarom je geen beschikbaarheid wilt laden, maar ik zou u wel aanraden om deze uitzonderingen te beperken tot een minimum.

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Laatste update: 06/07/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden