Succesvolle Online Marketing voor Hotels, B&B’s en Vakantiewoningen.

Bijgewerkt op: 9 mrt.

Online Marketing voor accommodaties

We leven in een wereld waar Online Marketing gewoon dagelijkse kost is geworden. Zeker door de corona crisis is deze trein nogmaals versneld en gaat het over nog meer digitaal, nog meer online, nog meer automatisatie, nieuwe technologieën, AI, ... Er is geen enkel accommodatie type dat niet heeft ondervonden dat deze digitale evolutie heel wat online inspanningen vraagt om hun doelgroep effectief te blijven bereiken.

Online Marketing voor Hotels, B&B's en Vakantiewonignen
Bij "Online Marketing" voor accommodaties heb je 5 bouwstenen

We spreken niet meer over gewoon “marketing”, maar over “online marketing” of “digitale marketing” en hoe we met onze onderneming “online" zichtbaar moeten zijn, bezoekers aantrekken en vervolgens laten converteren. Het is een wereldje op zich geworden, een vak apart.

Kort samengevat kunnen we online marketing beschrijven als alle activiteiten en inspanningen via het internet (online) die een accommodatie uitvoert om de verkoop van kamers, restaurant, meeting zalen, wellness,... te bevorderen.

IWe kunnen online marketing voor accommodaties opdelen in de 5 bouwstenen "S.A.G.G.A. om de juiste doelgroep aan te spreken en te behouden voor het Hotel de B&B of Vakantiewoning.

S.A.G.G.A

Social Media AdverterenGoogleGebruiksvriendelijkAutomatisatie

1. Social Media voor Hotels en B&B’s (S.a.g.g.a.)

Hoewel er soms een negatief sfeertje hangt rond social media, en dan meer bepaald rond Facebook, blijf ik ervan overtuigd dat Social media enorm krachtig kan zijn en een belangrijk deel moet uitmaken van de marketinginspanningen van een Hotel of B&B. Social media is en blijft een relatief gemakkelijke en goedkope manier om zichtbaar te zijn bij je doelgroep. Dit kan via de gekende gratis tools en oplossingen, maar ook de betalende opties zijn eenvoudig en bereikbaar voor ieders budget.

Voorbeelden: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter,...

Lees ook: Facebook Marketing voor Hotels en B&B’s: Meer interactie bekomen met gasten.


Sociale Media voor Hotels, B&B's en Vakantiewoningen
Welke Sociale media moet je inzetten als Hotel, B&B of Vakantiewonig?

2. Adverteren op digitale platformen (s.A.g.g.a.)

Het online adverteren is de laatste jaren uitgegroeid tot de grootste marketingkost van de sector, deels door de hoge commissiekosten van marketingplatformen als Booking.com, Expedia en Airbnb.

Het heeft er misschien zelfs (ongewild) voor gezorgd dat het marketingbudget elk jaar moet worden verhoogd. Maar ook de search engines en sociale media eisen meer en meer hun plaats op binnen het advertentiebudget.

De belangrijkste advertentiekanalen voor accommodaties

  • Online Travel Agents: OTA’s zijn voor vele Hotels en B&B’s de grootste en belangrijkste partners op vlak van marketing. De marketingkost (commissies) lopen op van 10% tot meer dan 25% van de omzet. Voorbeelden: Booking.com, Expedia, Airbnb, Vrbo, ...

  • Google Adwords: via Search Engine Advertising, een betere en hogere plaats bekomen bij de zoekmachine Google.



3. Google: Hoe goed scoren met jouw Hotel, B&B of Vakantiewoning? (s.a.G.g.a.)

Zoals eerder gemeld kan je search engines gaan betalen om zichtbaar te zijn, maar het kan ook anders. Online zichtbaar zijn als Hotel of B&B, kan ook door je website goed te laten scoren in de natuurlijke ranking van Google. Door aan “Search Engine Optimisation (SEO)” te doen, zorg je ervoor dat jouw Hotel of B&B bij Google en zijn gebruikers in de smaak valt, zodat Google je website meer en meer zichtbaarheid zal geven. SEO is op zich niet moeilijk, maar het vraagt kennis, ervaring, energie en vooral tijd en geduld.

Voorbeelden: content marketing, keywords, link building,…


Online Marketing: Google
Goed scoren op Google is van levensbelang

4. Gebruiksvriendelijkheid van jouw Website (s.a.g.G.a.)

Nadat je al die inspanningen hebt geleverd om je (potentiële) gast op je website te krijgen via Social media, SEO, Google Adwords,... moet je ervoor zorgen dat deze bezoekers natuurlijk niet afhaken, maar zich omzetten in effectieve reservaties. Daarom moet het een constant leerproces zijn om te sleutelen aan het design, de teksten, de opbouw, de navigatie,... van de website om zoveel mogelijk potentiële gasten om te zetten in effectieve gasten voor je Hotel of B&B.

- Bestaat de ultieme website template?

- Heb ik de perfecte structuur voor de ultieme Hotel of B&B-website?

Nee, die bestaat niet, maar er zijn veel tips and tricks die voor elk type accommodatie werken. Hier geldt vooral: luister en kijk naar je gast, je eigen doelgroep. Leer hen begrijpen en zet deze kennis om in de meest gebruiksvriendelijke website voor jouw doelgroep.

Voorbeelden: A/B testen, Heatmaps, Usability tests, Funnels, ...


Online Marketing: gebruiksvriendelijke website
Een gebruiksvriendelijke website begint bij een goed ontwerp

5. Automatisatie en personalisatie (s.a.g.g.A.)

De ultieme droom van elke marketeer is om zo volledig en zo persoonlijk mogelijk te kunnen communiceren met elke (potentiële) gast en dit steeds op het juiste moment in zijn aankoopproces.

Onmogelijk? Toch niet, het kan als je gebruik maakt van automatisatie, zodat je steeds communiceert :

  • op het juiste moment

  • met de juiste boodschap

  • naar de juiste (potentiële) gast of doelgroep

en dat volledig automatisch, wat je enorm veel tijd en geld bespaart en je werk een stuk gemakkelijker en efficiënter maakt.

Voorbeelden: Mailerlite, Buffer, Publicatietool Facebook, ….

Online Marketing: automatisatie
Automatisatie kan je een hoop tijd besparen!

Tom Minnen - Hotell me a Tale


Wil je meer weten hoe ik u kan helpen met de 5 bouwstenen van SAGGA?

Aarzel dan zeker niet om mij vandaag nog te contacteren: tom.minnen@hotellmeatale.be

Laatste update: 08/03/2022

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.

626 weergaven0 opmerkingen