• | Tom Minnen |

“SAGGA”, de 5 bouwstenen tot succesvol Online ondernemen voor Hotels en B&B’s!

We leven in een wereld waar het allemaal gaat over nog meer digitaal, nog meer online, nog meer automatisatie,... Ook Hotels en B&B’s ondervinden deze trend en moeten heel wat online inspanningen leveren om hun doelgroep te bereiken.

We spreken niet meer over gewoon “marketing”, maar over “online marketing” of “digitale marketing” en hoe we met onze onderneming “online" zichtbaar moeten zijn, bezoekers aantrekken en vervolgens laten converteren. Het is een wereldje op zich geworden, een vak apart.

Kort samengevat kunnen we online marketing beschrijven als alle activiteiten en inspanningen via het internet (online) die een Hotel of B&B uitvoert om de verkoop van kamers, restaurant, meetingzalen, wellness,... te bevorderen.

Ik werk steeds volgens mijn eigen S.A.G.G.A. bouwstenen om de juiste doelgroep aan te spreken en te behouden voor de Hotels, B&B’s, vakantiewoningen,... waarvoor ik werk.

S.A.G.G.A

Social media – Adverteren – Google – Gebruiksvriendelijk – Automatisatie

Social Media voor Hotels en B&B’s (S.a.g.g.a.)

Hoewel er soms een negatief sfeertje hangt rond social media, en dan meer bepaald rond Facebook, blijf ik ervan overtuigd dat Social media enorm krachtig kan zijn en een belangrijk deel moet uitmaken van de marketinginspanningen van een Hotel of B&B. Social media is en blijft een relatief gemakkelijke en goedkope manier om zichtbaar te zijn bij je doelgroep. Dit kan via de gekende gratis tools en oplossingen, maar ook de betalende opties zijn eenvoudig en bereikbaar voor ieders budget.

Voorbeelden: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter,...

Lees ook: Facebook Marketing voor Hotels en B&B’s: Meer interactie bekomen met gasten.

Adverteren op digitale platformen (s.A.g.g.a.)

Het online adverteren is de laatste jaren uitgegroeid tot de grootste marketingkost van de sector, deels door de hoge commissiekosten van marketingplatformen als Booking.com, Expedia en Airbnb.

Het heeft er misschien zelfs (ongewild) voor gezorgd dat het marketingbudget elk jaar moet worden verhoogd. Maar ook de search engines en sociale media eisen meer en meer hun plaats op binnen het advertentiebudget.

De belangrijkste advertentiekanalen gebruikt door Hotels en B&B’s:

  • Online Travel Agents: OTA’s zijn voor vele Hotels en B&B’s de grootste en belangrijkste partners op vlak van marketing. De marketingkost (commissies) lopen op van 10% tot meer dan 25% van de omzet.

Voorbeelden: Booking.com, Expedia, Airbnb, Trivago,...

Lees ook: De trukendoos van Booking.com. Meesterlijk geniaal of gewoon misleidend?

  • Google Adwords: via Search Engine Advertising, een betere en hogere plaats bekomen bij de zoekmachine Google.

Google:

gratis zichtbaarheid voor jouw Hotel of B&B (s.a.G.g.a.)

Zoals eerder gemeld kan je search engines gaan betalen om zichtbaar te zijn, maar het kan ook anders. Online zichtbaar zijn als Hotel of B&B, kan ook door je website goed te laten scoren in de natuurlijke ranking van Google. Door aan “Search Engine Optimisation (SEO)” te doen, zorg je ervoor dat jouw Hotel of B&B bij Google en zijn gebruikers in de smaak valt, zodat Google je website meer en meer zichtbaarheid zal geven. SEO is op zich niet moeilijk, maar het vraagt kennis, ervaring, energie en vooral tijd en geduld.

Voorbeelden: content marketing, keywords, link building,…

Gebruiksvriendelijkheid van jouw Website (s.a.g.G.a.)

Nadat je al die inspanningen hebt geleverd om je (potentiële) gast op je website te krijgen via Social media, SEO, Google Adwords,... moet je ervoor zorgen dat deze bezoekers natuurlijk niet afhaken, maar zich omzetten in effectieve reservaties. Daarom moet het een constant leerproces zijn om te sleutelen aan het design, de teksten, de opbouw, de navigatie,... van de website om zoveel mogelijk potentiële gasten om te zetten in effectieve gasten voor je Hotel of B&B.

- Bestaat de ultieme website template?

- Heb ik de perfecte structuur voor de ultieme Hotel of B&B-website?

Nee, die bestaat niet, maar er zijn veel tips and tricks die voor elk type accommodatie werken. Hier geldt vooral: luister en kijk naar je gast, je eigen doelgroep. Leer hen begrijpen en zet deze kennis om in de meest gebruiksvriendelijke website voor jouw doelgroep.

Voorbeelden: A/B testen, Heatmaps, Usability tests, Funnels, ...

Lees ook: Foto's die converteren: 5 gouden vuistregels.

Automatisatie en personalisatie (s.a.g.g.A.)

De ultieme droom van elke marketeer is om zo volledig en zo persoonlijk mogelijk te kunnen communiceren met elke (potentiële) gast en dit steeds op het juiste moment in zijn aankoopproces.

Onmogelijk? Toch niet, het kan als je gebruik maakt van automatisatie, zodat je steeds communiceert :

  • op het juiste moment

  • met de juiste boodschap

  • naar de juiste (potentiële) gast of doelgroep

en dat volledig automatisch, wat je enorm veel tijd en geld bespaart en je werk een stuk gemakkelijker en efficienter maakt.

Voorbeelden: Mailerlite, Buffer, Publicatietool Facebook, ….

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Wil je meer weten hoe ik u kan helpen met uw SAGGA?

Aarzel dan zeker niet om mij vandaag nog te contacteren: tom.minnen@hotellmeatale.be

Laatste update: 09/04/2019

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden