Wat is Google SEO nu eigenlijk?

Wat is Google SEO en welke impact heeft het op mijn Hotel of B&B?

SEO of Search Engine Optimization kan je vertalen in het Nederlands als 'Zoekmachineoptimalisatie'. Bij een zoekopdracht op Google krijg je (meestal) 2 soorten zoekresultaten.

  1. Eerst heb je de betalende zoekresultaten, te herkenen met het "Adv" logo. (Google AdWords)

  2. Vervolgens de zogenaamde organische zoekresultaten.

Deze resultaten zijn op basis van de SEO-kwaliteiten van de website en de relevantie met de zoekopdracht.

Google zoekresultaten

Bij elke zoekopdracht beoordeelt Google al de websitse en gaat ze vervolgens gaan ranken. De volgorde - ranking - is volgens het Google Algoritme. Dit Algoritme is zeer uniek en complex. Eigenlijk weet niemand exact hoe het Algoritme werkt. Daarnaast past Google dit Algoritme ook regelmatig aan waardoor je in principe met een pagina vandaag nog hoog kan scoren en morgen helemaal niet meer .

Google SEO - Search Engine Optimization

De basis van SEO: 3 domeinen

We kunnen alle parameters die impact hebben op de SEO van jouw website opdelen in 3 grote domeinen:

  1. Techniek: Hoe optimaal zijn de technische aspecten van de website. Voorbeeld: Is de website mobiel, is de website geïndexeerd, is de website https, ...

  2. Inhoud: Wat staat er op de website: teksten, foto's en op welke zoektermen is de website geoptimaliseerd. Het is dus cruciaal te weten met welke zoektermen je nu eigenlijk wil gaan scoren op Google.

  3. Authoriteit - Populariteit: Waar en hoe wordt jouw website genoemd en doorgelinkt: vb: andere websites, Social media, pers… . Soms wordt dit ook wel linkbuilding of link earning genoemd.

Waarom is SEO nu toch zo belangrijk voor mijn Hotel of B&B?

Er zijn 2 belangrijke reden om goed te scoren met je SEO

  1. Alle bezoekers via de normale niet-betalende zoekresultaten komen “gratis” op jouw website terecht. Aan gratis bezoekers hou je dus ook meer marge over dan via Google “advertenties” en websites waar je commissie moet betalen.

  2. Er zijn ook Google gebruikers die niet automatisch op de advertenties klikken en enkel op de natuurlijke zoekresultaten. Belangrijk dus om net daar te staan met jouw Hotel of B&B.

Uit onderzoek van Google blijkt dat 70% van de gebruikers niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht. Het is dus enorm belangrijk om binnen die 4 met jouw Hotel of B&B te staan blinken.

</