Customer Lifetime Value

Customer Lifetime Value (CLV)

Customer Lifetime Value is de financiële waarde van een klant of in de context van de hotellerie de  financiële waarde van een gast. DE CLV is de berekening van wat een klant/gast of opbrengt in de totale periode dat hij klant/gast is voor de onderneming/accommodatie.

Stel dat de gemiddelde winst per overnachting €30 euro is en een gemiddelde gast verblijft 15 keer  in het afgelopen jaar, dan is de CLV €450.

 
Voorbeeld berekening Customer Lifetime Value:
  • Gemiddelde winst per overnachting: €30
  • De gast verblijft 15 keer per jaar 
  • 30 x 15 = 450 
De gast heeft een Customer Lifetime Value van 450 per jaar
Voorbeeld berekening Customer Lifetime Value:
  • Gemiddelde winst per overnachting: €30
  • De gast verblijft 65 keer per 5 jaar 
  • 30 x 65 = 1950
  • 1950/5 = 390
De gast heeft een Customer Lifetime Value van €1950 per 5 jaar of €390 per jaar

Formule Customer Lifetime Value
Gemiddelde winst per aankoop  x Gemiddel aantal aankopen = CLV