Storytelling
De levenscyclus van de gast
Ik gebruik de 7 fases van de levenscyclus van de hotelgast als uitgangspunt.
Om deze cyclus te optimaliseren ben ik overtuiging dat "Storytelling" hier de sleutel is tot succes. Dit met als doel meer trouwe en blije gasten voor uw Hotel of B&B.
1. Droom
Elk verblijf begint met een droom: een romantisch weekend, citytrip, succesvolle zakenreis, een uitstekende meeting etc. Elke gast droomt dan ook van de ultieme ervaring. Ontdekken deze dromers uw accommodatie als de perfecte leverancier van hun ervaring?
2. Kies
De droom wordt concreter, alle mogelijke opties zijn bekend.
Kunnen we de gast overtuigen om voor u te kiezen en niet voor uw collega? Bent u voldoende zichtbaar op het internet? En leidt dit de gast naar het voor u voordeligste reservatie kanaal?
3. Reserveren
De gast heeft zijn keuze gemaakt.
Nu moeten we de potentiële gast vasthouden en er voor zorgen dat hij een gast met een reservatie wordt. Behaalt u overal de beste conversie?
Of haken gasten toch nog af in deze stap?
4. Plannen
De eerst stap om een relatie op te bouwen met de gast en te bouwen aan die ultieme ervaring.
Kennen we de echte noden van de gast, en hebben we de juiste oplossingen?
5. Verblijven
De core business van het een hotel en B&B. Het moment waarop u met volle passie de droom van een ultieme ervaring kan omzetten in realiteit.
6. Delen
Een zeer waardevol moment voor de eigenaar. Mond-tot-mond reclame, reviews, Facebook, Instagram etc. is de beste marketing die er bestaat.
Reviews zijn bovendien een enorme bron van kennis en inzichten voor de eigenaar. Soms zijn ze echter ook een bron van frustratie.
Motiveren we onze gasten om te “delen” in al zijn vormen? Gebruiken we dit op de meest efficiënte manier?
7. Terugkeren
Een terugkerende gast is het beste bewijs dat hij een positieve ervaring heeft gehad. Het is natuurlijk geen geheim dat een terugkerende gast ook de goedkoopste gast is op vlak van marketing.
Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat hij terug over de vloer komt?