top of page

Hoeveel kamers heeft jouw Hotel of B&B nu echt nodig om rendabel en winstgevend te zijn?

Bijgewerkt op: 27 mrt.

Wil jij een B&B overnemen? Droom jij van een eigen B&B ?

Kan je wel een B&B rendabel uitbaten?

Rendabiliteit B&B of Hotel: aantal kamers
Rendabiliteit B&B of Hotel: Hoeveel kamers heb je nu nodig?

Elke dag duik ik diep in de wereld van accommodaties, van zakelijke hotels tot de gezelligheid van B&B's en vakantiewoningen. Een prangende vraag die voortdurend opborrelt, is hoeveel kamers, bedden of units er eigenlijk nodig zijn om winstgevend te zijn.


Dit vraagstuk staat centraal, vooral bij het opstarten of overnemen van een hotel of B&B. Het is een sleutelvraag bij het opstellen van een solide ondernemingsplan of businessplan.


Maar een eenvoudig standaardantwoord? Dat bestaat niet.


Het minimum aantal benodigde kamers hangt namelijk af van talloze factoren. Het is kort door de bocht om vaste minimumgrenzen vast te stellen, zoals bijvoorbeeld 40 kamers voor een hotel en 5 kamers voor een B&B.

Wat is het maximum aantal kamers voor een B&B?

Voor B&B's in Vlaanderen is er effectief een maximum aantal kamers opgelegd door Toerisme Vlaanderen.

De volledige B&B mag maximaal 32 slaapplaatsen tellen en dit verspreid over hoogstens 15 kamers. En je voorziet minstens één ruimte waarin contact tussen de gasten en de gastheer mogelijk is.


Minimum aantal kamers voor een Hotel?

Start je een hotel dan is er door Toerisme Vlaanderen geen minimum, maar ook geen maximum, aantal kamers die worden opgelegd.


Het is dus perfect mogelijk dat je een B&B uitbaat met 10 kamer en je buren een Hotel uitbaten met maar 5 kamers.

Is het uitbaten van een Hotel of B&B wel rendabel?

Graag geef ik hier wat meer duidelijkheid over de verschillende factoren die mee bepalen hoeveel kamers je nu nodig zou hebben om als Hotel of B&B rendabel te zijn.

1. Winst ?

Werk je als eenmanszaak of als vennootschap? Betaal je jezelf (en je partner) een loon uit en hoeveel?

Heb je investeerders die je moet vergoeden? …

Voor ieder is dit een ander verhaal: gezinssituatie, woonsituatie, hobby's, verwachtingen, enz.

Een pak factoren dus die voor elk persoon en bij elke onderneming sterk kunnen verschillen.


Rendabiliteit B&B of Hotel: Hoeveel winst wil je maken?
Rendabiliteit B&B of Hotel: Hoeveel winst wil je maken?

2. Welke activiteiten naast de kamers?

Waarschijnlijk de belangrijkste factor. Heb je enkel kamers met ontbijt waar omzet uit komt of heb je nog andere activiteiten en welke omzet heb je hiervan? Zijn deze activiteiten enkel toegankelijk voor gasten of ook voor externe klanten vb restaurant, wellness, bar, feestzalen, vergaderruimte… Hoe afhankelijk is de omzet van deze activiteit van het aantal bezette kamers en omgekeerd m.a.w. hoeveel kameromzet heb je in relatie met deze activiteiten?

Rendabiliteit B&B of  Hotel: Komen er inkomsten uit andere activiteiten?
Rendabiliteit B&B of Hotel: Komen er inkomsten uit andere activiteiten?

3. Alles zelf of toch maar personeel?

Sommige hoteleigenaars gaan helemaal zelf aan de slag zonder personeel in te schakelen, terwijl anderen juist wel op personeel en extra hulp vertrouwen. Deze keuzes hebben een directe invloed op het rendement van de zaak en het minimale aantal kamers dat nodig is om winstgevend te zijn. Het aantal beschikbare kamers speelt ook een cruciale rol bij de beslissing om al dan niet personeel in te zetten. Daarnaast is de vraag of je het alleen doet of dat je partner af en toe of altijd bijspringt ook van belang.


Uit ervaring kunnen we stellen dat het omslagpunt vaak rond de 4 à 5 kamers ligt, waarbij de beslissing tussen volledig zelfstandig werken en het inzetten van personeel wordt genomen. Personeel kan in verschillende vormen worden ingeschakeld, zoals hulp van de partner, kinderen, studenten die bijklussen, weekendkrachten, of via interimwerkers. Het is belangrijk om deze factoren zorgvuldig af te wegen om een efficiënte bedrijfsvoering te garanderen en het beste rendement te behalen.

Rendabiliteit B&B of Hotel: personeel aanwerven of niet?
Rendabiliteit B&B of Hotel: personeel aanwerven of niet?

4. Locatie – Seizoensgebonden

Bevindt de accommodatie zich in een stad of regio die sterk afhankelijk is van het seizoen? Het komt voor dat bepaalde accommodaties enkele weken per jaar moeten sluiten vanwege een gebrek aan reserveringen. Steden die een diverse doelgroep aantrekken, zoals Leuven en Gent, zijn veel minder vatbaar voor seizoensinvloeden dan bijvoorbeeld de kustregio. Op de websites van lokale en nationale toeristische diensten kun je gedetailleerde gegevens vinden, soms per stad/regio, per maand en zelfs per type accommodatie. Het is van cruciaal belang om hier rekening mee te houden en niet verrast te worden zodra de accommodatie haar deuren opent. De meest relevante jaren om de trends te begrijpen zijn 2018, 2019 en 2023. Gezien de pandemie zijn de gegevens van 2020, 2021 en 2022 niet relevant en kunnen ze een vertekend beeld geven. 2017 werd gekenmerkt als een hersteljaar na de periode van terreuraanslagen in 2016, waardoor de gegevens van sommige steden en regio's mogelijk ook niet altijd bruikbaar zijn.


Rendabiliteit B&B of Hotel: Seizoensgebonden bestemming of niet?
Rendabiliteit B&B of Hotel: Seizoensgebonden bestemming of niet?

5. Aantal openingsdagen per jaar

Sommige accommodaties kiezen ervoor om enkele weken per jaar te sluiten vanwege een gebrek aan vraag. Anderen daarentegen kunnen het hele jaar openblijven, maar besluiten toch enkele weken te sluiten om zelf wat rust te nemen. Bovendien is er ook de mogelijkheid om niet elke dag van de week open te zijn, bijvoorbeeld door op zondag geen nieuwe gasten te ontvangen.

De keuze voor het aantal openingsdagen en sluitingsdagen kan een aanzienlijke invloed hebben op het benodigde aantal kamers om vaste kosten te dekken en uiteindelijk winstgevend te zijn. Stel je voor dat je met 3 kamers een bezettingsgraad van 70% per jaar wilt bereiken. In het geval van zondagsluiting en 3 weken jaarlijks verlof, zou je eigenlijk een gemiddelde bezettingsgraad van 87% moeten behalen tijdens de openingsdagen, wat een aanzienlijk verschil is.


Rendabiliteit B&B of Hotel:  365 dagen, 7 op 7?
Rendabiliteit B&B of Hotel: 365 dagen, 7 op 7?

6. Doelgroep

"Welke groep mensen spreekt jouw zaak momenteel aan, of welke groep zou je graag willen aantrekken? Elke doelgroep heeft zijn eigen uitgavenpatroon en levensstijl. Een jong gezin met kinderen besteedt bijvoorbeeld op een andere manier geld dan een gepensioneerd stel. Maar het gaat verder dan alleen uitgaven; elke doelgroep heeft ook typische manieren waarop ze hun tijd besteden. Zo kan een gezin met jonge kinderen ervoor kiezen om tijdens schoolvakanties bij jou te verblijven, terwijl een gepensioneerd koppel ook midden in de week bij jou kan komen genieten van hun vrije tijd."

Rendabiliteit B&B of Hotel:  Wie is uw doelgroep?
Rendabiliteit B&B of Hotel: Wie is uw doelgroep?

7. Prijs

De keuze van je doelgroep heeft ook een invloed op je prijszetting. Zoek je het in de wat hogere prijscategorieën of wil je een voordelige overnachting aanbieden?

Geen onbelangrijke denkoefening, wat zijn de prijzen van de andere accommodaties in de omgeving, wat bieden deze accommodaties aan voor die prijs,…?

Rendabiliteit B&B of Hotel: Welke prijs wil/kan je vragen?
Rendabiliteit B&B of Hotel: Welke prijs wil/kan je vragen?

8. Kostenstructuur

Aan elke accommodatie zijn er nu eenmaal vaste kosten die je meeneemt voor een zeer lange tijd. Hypotheek, huurgelden, verzekeringen, … Voor elke accommodatie en uitbater is dit een ander verhaal. Daarnaast kan je het onderhoud van een nieuwbouw niet vergelijken met deze van een historisch pand. De aanwezigheid van een tuin, zwembad, wellness, … allemaal vaste kosten die je moet terugverdienen via de verkoop van overnachtingen. Het is nu eenmaal een economische realiteit hoe meer kamers je kan verkopen hoe sneller deze vaste kosten kunnen gedekt worden en dit een positief effect heeft op je

winstgevendheid.

Rendabiliteit B&B of Hotel: Welke kosten wil of moet je maken
Rendabiliteit B&B of Hotel: Welke kosten wil of moet je maken

Conclusie:

Wij je een B&B overnemen of droom je van je eigen Hotel, dan heb je nood aan

duidelijke antwoorden op de bovenstaande vragen. Het start allemaal met jouw concept en hoe je jezelf organiseert. Vervolgens alle cijfers samenvatten in een Ondernemingsplan/Businessplan en dan pas kom je op het juiste antwoord. Bedenk dat je eens je gestart bent met je Hotel of B&B, het niet altijd mogelijk is om extra kamers bij te creëren. Als dan het verhaal niet klopt moet je andere beslissingen nemen, die de “droom” snel kan omtoveren in een echte “nachtmerrie”.


Tom Minnen - Hotell me a Tale

Laatste update: 27/03/2023

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com



10.216 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page