• | Tom Minnen |

Het openen van een Bed and Breakfast, een eigen B&B, maak je droom waar!

Droom jij ook van je eigen Bed and Breakfast? Je bent niet alleen, meer en meer mensen dromen van hun eigen B&B. De cijfers liegen er niet om, in Vlaanderen openen er meer B&B’s dan ooit tevoren. Waarom de Vlamingen zich zo talrijk in dit avontuur gooien, heeft verschillende redenen: het doorbreken van de dagelijkse sleur, de goesting naar iets nieuws, carrièreswitch, persoonlijke redenen, positieve aandacht voor B&B’s door pers en media, de aantrekkingskracht van het ontvangen van gasten,…

Maar wat bedoelen we nu juist met een B&B?

Een Bed and Breakfast, kortweg B&B, is een kleinschalige overnachtingsaccommodatie gericht op het bieden van een veelal kortdurend verblijf met het serveren van ontbijt. De B&B is gevestigd in een woonhuis en wordt gerund door de eigenaars van het betreffende huis. De uitbater woont dus steeds in het pand zelf, eventueel in een afgeschermd privégedeelte. Woont de uitbater niet in de Bed and Breakfast, dan mag je in Vlaanderen de accommodatie geen B&B noemen, maar bijvoorbeeld wel “Hotel”.

Het kan enorm verleidelijk zijn om je vol passie en energie in het avontuur te storten en je pas later zorgen te maken over sommige details. Maar sommige “details” kunnen wel net het verschil maken om van jouw B&B-avontuur een succes te maken.

Waar moet je aan denken?

Waar moet je zeker eens bij stilstaan en waar moet je eens rustig over nadenken als je zou willen starten met een eigen B&B?

1. Locatie, Locatie, Locatie,….

Ik denk wel dat dit het belangrijkste aandachtspunt is voor het commerciële succes van de B&B. De locatie heeft een impact op zoveel punten: de aantrekkingskracht, seizoenen, doelgroep, concurrentie, bereikbaarheid,… . Als je het geluk hebt om in jouw ogen het ideale pand in handen te hebben, bedenk dan eerst of het pand wel effectief de perfecte locatie heeft. Soms kan verkopen en op zoek gaan naar het echt ideale pand de betere optie zijn op lange termijn.

2. Doelpubliek

In combinatie met de locatie is de beoogde doelgroep die je wil aantrekken cruciaal voor een sterk commercieel verhaal. Is de doelgroep geïnteresseerd in de locatie? Op welke doelgroep richt de concurrentie zich? Heeft jouw doelgroep het budget om naar jou af te reizen en te verblijven?

De uitspraak “Iedereen is welkom in mijn B&B” klinkt mooi en gezellig, maar het mist totale focus en kan op termijn dramatische gevolgen hebben.

3. Business plan

Er zijn weinigen die een B&B enkel kunnen runnen als hobby. Een Bed and Breakfast is een onderneming als een andere: er zijn inkomsten, er zijn kosten, afschrijvingen, BTW, belastingen,… Neem dus zeker de tijd om een goed en doordacht businessplan op te stellen voor je eender welke grote beslissing neemt bij de opstart van jouw B&B. Eens de B&B open is moet je ook rekening houden dat je moet blijven kunnen investeren in kwaliteit en service.

4. Kip met het gouden ei

Als geld de grote motivator is om een B&B te openen, dan zou ik je aanraden om nu al te stoppen met dromen. Een B&B is niet niet de kip met het gouden ei, naast geld steek je er ook enorm veel tijd in.

Je moet dit vooral doen uit passie en goesting, maar natuurlijk moeten de rekening wel kloppen op het eind van de rit. Eens de deuren echt zijn geopend begint de echte grote uitdaging om je B&B het jaar rond te organiseren en commercieel uit te baten, niet altijd eenvoudig!

5. Lokale verankering

Een gast die specifiek kiest voor een B&B, kiest voor lokale gastvrijheid en lokale verankering en authenticiteit. Daarnaast verwacht hij dat jij als gastvrouw of gastheer de ambassadeur bent van de regio en dan ook alle kennis hebt over de regio. Wat? Wanneer? Hoe? Waarom? Hoeveel?... Al deze vragen moet je kunnen beantwoorden. Het uitbouwen en versterken van een lokaal netwerk is daarbij erg belangrijk en vraagt een grote tijdsinvestering. Het is niet wie je kent, maar wie kent jou in de B&B-sector.

6. Multidisciplinaire kennis!

Als we naar de organisatie van een groot internationaal hotel kijken zie je veel verschillende specialisten: De general Manager, F&B manager, Gouvernante, Front-office manager, Revenue Manager, Sales & Marketing Manager,… Een B&B is geen hotel maar toch vraagt de uitbating de nodige talenkennis en de kennis op nog veel andere vlakken.

Het internet heeft in deze sector enorm veel tools en mogelijkheden gecreëerd om potentiële gasten te bereiken en in contact te komen: Facebook, Booking.com, Airbnb, Whatsapp,… Maar het vraagt ook weer extra tijd en expertise om deze tools steeds ten voordele van je onderneming in te zetten.

7. Het leveren van gastvrijheid 24/24, 7 op 7

Gasten verwachten steeds een positieve ervaring vanaf het allereerste contact tot het allerlaatste contact. Als gastheer moet je er altijd zijn om je gasten te ontvangen, te antwoorden, te begroeten, te helpen, bij te staan,.... Gasten die kiezen voor een B&B, kiezen voor die persoonlijke en toegankelijke gastvrijheid.

Zal je ook in staat zijn om steeds en altijd gastvrij te zijn voor je gasten en wil je dit ook? De perfectie moet je niet altijd willen nastreven want dat is onmogelijk, maar vriendelijkheid en gastvrijheid maakt veel goed.

8. Ontbijt

Naast een goed bed is het aanbieden van het ontbijt de “core business” van een B&B. Met andere woorden, naast de kamer is dit de meest cruciale dienst van de accommodatie. Met een goed ontbijt kan je jezelf onderscheiden en een extra positieve ervaring meegeven aan je gasten. Ben je zelf geen ochtendmens of sta je niet graag in de keuken, dan kan dit wel een probleem vormen voor het uitbouwen van jouw droom. Een ontbijtmedewerker in dienst nemen is financieel (in de meeste gevallen) geen optie.

9. Moet je echt een 'People Person' zijn?

Als we naar de basis kijken van het runnen van een B&B gaat het er eigenlijk om vreemden uit te nodigen in je woning. Je ontmoet mensen uit vele verschillende achtergronden, met verschillende culturen, verschillende waarden, verschillende wereldbeelden. Als je open staat voor andere culturen en als je in staat bent om oprechte interesse te tonen, zullen je gasten zich op hun gemak voelen.

Je gasten dus graag zien maar wat de meeste mensen ongelooflijk apreciëren is het feit dat je hen aandacht geeft, voldoende tijd om de mensen te verwelkomen, ze in te lichten over de streek en bezienswaardigheden.

Maar empathisch zijn voor anderen betekent ook voelen wanneer je gasten interactie willen en wanneer ze privacy willen en daar ook naar handelen.

10. Combinatie van wonen, werken en leven.

Het uitbaten van een B&B brengt deze drie kritische elementen samen.

Het is goed om toch eens rustig na te denken over hoe dit gaat gebeuren en wat de gevolgen zullen zijn voor jou en je gezin. Bij een B&B moet je echt bereid zijn om je persoonlijke ruimte te delen met vreemden. Daarnaast moet je de vraag stellen of je dit alleen wil gaan doen, met je partner, met je kinderen,… . Duidelijkheid en goeie afspraken zijn hier cruciaal om op lange termijn het B&B-avontuur te overleven als koppel en gezin.

Ga voor jouw droom en volg je passie!

Laat je zeker niet afschrikken door het bovenstaande en blijf zeker je passie volgen. Want je eigen B&B uitbaten is ook:

  • Onvoorstelbaar hoeveel dankbaarheid mogen ontvangen.

  • Zoveel verschillende blije mensen mogen ontmoeten!

  • Een groot netwerk uitbouwen aan kennissen over de hele wereld.

  • Zelf je eigen omgeving veel beter kennen en appreciëren.​

Maar ik samen met reeds bestaande B&B uitbaters op het hart wil drukken is dat je niet zomaar roekeloos in het avontuur mag storten. Voel je je onzeker over bepaalde punten of mis je op bepaalde vlakken kennis of ervaring, aarzel dan niet om hulp te vragen en advies in te winnen.

B&B’s in cijfers

Er zijn 1275 B&B’s in Vlaanderen, dat is een groei van 13% in vergelijking met vorig jaar volgens de cijfers van Toerisme Vlaanderen (juni 2017 – juni 2018).

West-Vlaanderen kende al het grootste aantal B&B’s en deed er het laatste jaar nog eens 15% bij.

Veel gestelde vragen?

1. Hoeveel kamers mag een B&B hebben?

Een Bed and Breakfast mag in Vlaanderen maximum over 32 slaapplaatsen beschikken verspreid over hoogstens 15 gastenkamers.

2. Wat is het grote verschil tussen een B&B en een Hotel?

Een B&B is steeds in het huis van de uitbater. Naast deze zeer belangrijke voorwaarde, zijn de regels op vlak van voorwaarden rond diensten en inrichting tussen Hotels en B&B’s toch wel sterk verschillend.

Daarnaast worden de normen en regels voor B&B’s op Vlaams niveau geregeld via het Vlaams logiesdecreet.

Hotels volgen de Europese regels en normen van Hotelstars Union. Hotelstars Union is onderdeel van HOTREC, de overkoepelende organisatie van hotels, restaurants en cafés in Europa.

3. Wat is het verschil tussen een B&B en een pension?

De term Pension bestaat eigenlijk niet volgens het Vlaamse logiesdecreet. Het is dus in Vlaanderen een vrij te gebruiken term. Meestal bedoelen we met een Pension, een sober hotel met een huiselijke sfeer. Naast ontbijt serveert een Pension ook Lunch en diner.

4. Wat is de gemiddelde bezettingsgraad voor een B&B in Vlaanderen?

De bezettingsgraad in 2017 was 42,75%

Deze Blog is opgebouwd uit eigen ervaringen, ontmoetingen en verschillende gesprekken en rechtstreekse feedback dat ik heb mogen ontvangen van B&B uitbaters zelf.

Dit artikel leeft en wordt dus op regelmatige basis aangepast op basis van feedback en input die ik constant mag ontvangen!

Ben jij ook reeds een actieve B&B uitbater en wil jij nog punten toevoegen, aanscherpen,... of heb je een boodschap voor toekomstige uitbaters?

Laat het mij dan zeker weten via:tom.minnen@hotellmeatale.be

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Laatste update: 29/01/2019

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen? Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?

Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden