Het openen van een Bed and Breakfast, een eigen B&B, maak je droom waar!

Droom jij ook van je eigen Bed and Breakfast? Je bent niet alleen, meer en meer mensen dromen van hun eigen B&B. De cijfers liegen er niet om, in Vlaanderen opende de laatste jaren meer B&B’s dan ooit tevoren. Waarom de Vlamingen zich zo talrijk in dit avontuur gooien, heeft verschillende redenen: het doorbreken van de dagelijkse sleur, de goesting naar iets nieuws, carrièreswitch, persoonlijke redenen, positieve aandacht voor B&B’s door pers en media, de aantrekkingskracht van het ontvangen van gasten,…

Zelf een B&B openen

Maar wat bedoelen we nu juist met een B&B?

Een Bed and Breakfast, kortweg B&B, is een kleinschalige overnachtingsaccommodatie gericht op het bieden van een veelal kortdurend verblijf met het serveren van ontbijt. De B&B is gevestigd in een woonhuis en wordt gerund door de eigenaars van het betreffende huis. De uitbater woont dus steeds in het pand zelf, eventueel in een afgeschermd privégedeelte. Woont de uitbater niet in de Bed and Breakfast, dan mag je in Vlaanderen de accommodatie geen B&B noemen, maar bijvoorbeeld wel “Hotel”.

Het kan enorm verleidelijk zijn om je vol passie en energie in het avontuur te storten en je pas later zorgen te maken over sommige details. Maar sommige “details” kunnen wel net het verschil maken om van jouw B&B-avontuur een succes te maken.

Waar moet je aan denken voor je start met jouw eigen B&B?

Waar moet je zeker eens bij stilstaan en waar moet je eens rustig over nadenken als je zou willen starten met een eigen B&B?

1. Locatie, Locatie, Locatie,….

Ik denk wel dat dit het belangrijkste aandachtspunt is voor het commerciële succes van de B&B. De locatie heeft een impact op zoveel punten: de aantrekkingskracht, seizoenen, doelgroep, concurrentie, bereikbaarheid,… . Als je het geluk hebt om in jouw ogen het ideale pand in handen te hebben, bedenk dan eerst of het pand wel effectief de perfecte locatie heeft. Soms kan verkopen en op zoek gaan naar het echt ideale pand de betere optie zijn op lange termijn.

Zelf een B&B openen!

2. Doelpubliek

In combinatie met de locatie is de beoogde doelgroep die je wil aantrekken cruciaal voor een sterk commercieel verhaal. Is de doelgroep geïnteresseerd in de locatie? Op welke doelgroep richt de concurrentie zich? Heeft jouw doelgroep het budget om naar jou af te reizen en te verblijven?<