Optimale posts voor Sociale Media die passen bij jouw Hotel of B&B!

Bij mijn dagelijkse contacten met Hotel-en B&B-uitbaters rond online marketing, en meer specifiek Sociale media, merk ik dat ze enorm worstelen met platformen als Facebook, Instagram,... Heeft het allemaal wel zin? Hoeveel keer moet ik posten? Wat moet ik posten? Wat werkt er nu echt en wat niet? Zijn deze vragen herkenbaar voor jou? Lees dan zeker verder.

Hoe en wanneer ga je nu content plaatsen?

1. Bedenk en plan ruim van te voren wat voor content je wil plaatsen en wanneer. Een contentkalender is de ideale tool om je daarbij te helpen. Zo kan je aan de hand van een contentkalender zien wanneer je iets uit moet werken en in moet plannen.

2. Zet je doelgroep steeds centraal. Wie wil je nu specifiek bereiken en met wie wil je interactie opbouwen op je Sociale Media.

3. Experimenteer met tijden, niet iedereen zit namelijk op hetzelfde tijdstip op Facebook.

Test dus wanneer jouw fans/doelgroep het meest online zijn door op verschillende tijden je content te plaatsen, totdat je de juiste tijdstippen hebt gevonden. Voor jouw volgers kan dit bijvoorbeeld op zaterdag rond 13u zijn en op dinsdag rond 20u.

Tip: controleer dit op regelmatige basis. De gewoontes van je (nieuwe) fans kunnen namelijk ook veranderen.

4. Post regelmatig

Met één keer posten per week kom je er helaas niet, sorry als ik jouw illusie heb doorprikt. Met al het Social Media geweld op Facebook en Instagram zou de pagina van jouw Hotel of B&B in de massa kunnen verdwijnen. Je hoeft ook niet meteen “all the way” te gaan, maar kijk bijvoorbeeld eens of je misschien 3 - 4 keer per week iets kan plaatsen of zie je het volledig zitten en ga je ervoor om dagelijks iets te posten? Wel blijven opletten, kwaliteit moet blijven primeren op kwantiteit.

5. Sociale media is een onderdeel van je online strategie. Bedenk dus ook welke rol sociale media moeten spelen: Imago? Loyaliteit? Naambekendheid?

Wat je beter niet doet!

1. Het te snel opgeven. Sociale media vraagt tijd en energie, daarbij is het niet altijd duidelijk wat de "return" is van al je investeringen.

Volhouden, meten, evalueren en bijsturen is de boodschap.

2. Alleen maar winacties, alleen maar quotes,... Het posten van quotes is bijvoorbeeld een eenvoudige en snelle manier om content te creëren voor de pagina van jouw Hotel of B&B. Maar hou wel in het achterhoofd dat de pagina relevant moet blijven en dat afwisseling belangrijk is om aantrekkelijk te zijn om je te volgen en te blijven volgen. Daarom is het posten van enkel en alleen maar quotes g