Bij mijn dagelijkse contacten met Hotel-en B&B-uitbaters rond online marketing, en meer specifiek Sociale media, merk ik dat ze enorm worstelen met platformen als Facebook, Instagram,... Heeft het allemaal wel zin? Hoeveel keer moet ik posten? Wat moet ik posten? Wat werkt er nu echt en wat niet? Zijn deze vragen herkenbaar voor jou? Lees dan zeker verder.
Hoe en wanneer ga je nu content plaatsen?
1. Bedenk en plan ruim van te voren wat voor content je wil plaatsen en wanneer. Een contentkalender is de ideale tool om je daarbij te helpen. Zo kan je aan de hand van een contentkalender zien wanneer je iets uit moet werken en in moet plannen.
2. Zet je doelgroep steeds centraal. Wie wil je nu specifiek bereiken en met wie wil je interactie opbouwen op je Sociale Media.
3. Experimenteer met tijden, niet iedereen zit namelijk op hetzelfde tijdstip op Facebook.
Test dus wanneer jouw fans/doelgroep het meest online zijn door op verschillende tijden je content te plaatsen, totdat je de juiste tijdstippen hebt gevonden. Voor jouw volgers kan dit bijvoorbeeld op zaterdag rond 13u zijn en op dinsdag rond 20u.
Tip: controleer dit op regelmatige basis. De gewoontes van je (nieuwe) fans kunnen namelijk ook veranderen.
4. Post regelmatig
Met één keer posten per week kom je er helaas niet, sorry als ik jouw illusie heb doorprikt. Met al het Social Media geweld op Facebook en Instagram zou de pagina van jouw Hotel of B&B in de massa kunnen verdwijnen. Je hoeft ook niet meteen “all the way” te gaan, maar kijk bijvoorbeeld eens of je misschien 3 - 4 keer per week iets kan plaatsen of zie je het volledig zitten en ga je ervoor om dagelijks iets te posten? Wel blijven opletten, kwaliteit moet blijven primeren op kwantiteit.
5. Sociale media is een onderdeel van je online strategie. Bedenk dus ook welke rol sociale media moeten spelen: Imago? Loyaliteit? Naambekendheid?
Wat je beter niet doet!
1. Het te snel opgeven. Sociale media vraagt tijd en energie, daarbij is het niet altijd duidelijk wat de "return" is van al je investeringen.
Volhouden, meten, evalueren en bijsturen is de boodschap.
2. Alleen maar winacties, alleen maar quotes,... Het posten van quotes is bijvoorbeeld een eenvoudige en snelle manier om content te creëren voor de pagina van jouw Hotel of B&B. Maar hou wel in het achterhoofd dat de pagina relevant moet blijven en dat afwisseling belangrijk is om aantrekkelijk te zijn om je te volgen en te blijven volgen. Daarom is het posten van enkel en alleen maar quotes geen goed plan.
3. Te veel reposten van andere kanalen, hou Facebook voor Facebook, en niet om ook al je Twitter berichten te gaan herplaatsen.
4. Post van andere pagina’s delen: sommige pagina’s van Hotels of B&B’s zijn enkel een verzameling van reposts van andere pagina’s en hebben zelf amper eigen gecreëerde content. Als je iets repost dan vind je dat de content relevant is voor jouw doelgroep/fans?! Waarom dan zelf geen post maken over het onderwerp?
5. Opletten met externe tools om je berichten te
plaatsen. Tools zoals HootSuite en Buffer kunnen je zeker helpen om je posts te gaan inplannen. Er wordt gefluisterd dat bij Facebook /Instagram het bereik automatisch lager is als je gebruik maakt van deze tools. Daarnaast is het ook mogelijk dat je berichten wat anders worden getoond dan je had bedoeld.
Ligt jouw focus vooral bij Facebook? Bij Facebook kan je zelf perfect berichten gaan inplannen en plaatsten via de publicatietool en heb je deze externe software dus ook niet nodig. Met de publicatietool kan je posts inplannen tot 6 maanden voor datum, zo heb je wel altijd een beetje speling om nieuwe content te schrijven of houdt je Sociale Media je niet weg van dringender werk.
6. Te veel Hashtags op Facebook: zet geen overvloed aan hashtags onder elke afbeelding. Dit wordt niet echt gewaardeerd op Facebook. Dus dat kun je beter voor Instagram
of Twitter bewaren, maar ook daar is “te veel” geen advies.
Ideeetjes voor goeie posts om zelf mee aan de slag te gaan!
Terugkerende items
“Wist je dat…”
Uitleg/tips van een product (recept, kamertype, activiteit...)
Verwijzingen naar een extern artikel
Fun posting: luchtige afbeelding/video
Deze posts/items kan je bijvoorbeeld wekelijks of 2-wekelijks laten terug komen.
Incidentele items - geplande posts
Kijkje in de interne keuken / achter de schermen
Medewerker voorstellen
Vertellen over een project
Blogpost medewerker
Belangrijke moment uit de geschiedenis van het bedrijf
...
Zelf heb ik de ervaring dat deze posts gemiddeld goed scoren en veel interactie creëren met je fans en volgers.
Dagelijkse gewone of ongewone gebeurtenissen - niet geplande posts
Deze posts kan je natuurlijk niet echt gaan inplannen. Deze posts ontstaan spontaan en zijn daarom zo “echt” en “authentiek” dat ze enorm geapprecieerd worden en het meestal zeer goed doen bij je volgers en fans.
Betrek je Fans - Volgers
Laat je volgers mee beslissen over de coverfoto,…
Vraag fans om foto’s in te sturen
Delen van een leuke positieve review-beoordeling
Fans vragen om vragen te sturen
Vraag fans naar hun voorkeur, mening, kennis,…
Vraag fans tips voor volgende posts op je Timeline
Organiseer een poll
Laat fans statements invullen of zinnen afmaken
Laat de fans een titel of onderschrift verzinnen bij een afbeelding
...
Inhakers: Dag van… / Week van… / Maand van…
Elke dag is er wel een “dag van” waar je mee aan de slag zou kunnen. Persoonlijk ben ik geen fan om hier te vaak mee aan de slag te gaan. Alle Facebookpagina’s zijn steeds op zoek naar inspiratie voor een dagelijkse post. De kans is dus groot dat een Facebookgebruiker op 1 dag verschillende posts zal zien over 1 onderwerp. Het is dan ook cruciaal om de juiste er uit te halen die relevant is voor jouw Fans en deze zo goed mogelijk te verwerken in een goeie post.
Feestdagen
Eind/begin van het seizoen of periode (paasweekend, schoolvakantie,...)
Vaderdag
Moederdag
Pasen
Kerstmis
Nieuwjaar
Sinterklaas
Lichtmis
Begin schooljaar
1 mei
...
Betrek je team, partner, kinderen, vrienden,...
• Al het bovenstaande maar dan eens vanuit een ander standpunt
Kijk naar jouw voorbeelden
Je kent vast wel een paar (bekende) pagina’s die het goed doen op Facebook. Let dus op wat voor content zij plaatsen en hoe de interactie met hun fans is. De perfecte plek dus om je inspiratie vandaan te halen!
Handige Tools om je Facebook er nog beter te laten uitzien!
Canva
Canva is een gratis te gebruiken online softwareprogramma waarmee je afbeeldingen eenvoudig kan bewerken. Canva heeft enorm veel mogelijkheden en helpt je eenvoudig bij het maken en aanpassen van afbeeldingen voor jouw pagina.
Pixabay
Hier vind je gratis afbeeldingen van hoge kwaliteit, vrijgesteld van copyrights. Je kan de foto's gratis downloaden, aanpassen en gebruiken waarvoor je maar wil, zelfs voor jouw commerciële toepassingen.
Unsplash
Gelijkaardig aan Pixabay, een groot aanbod aan gratis foto's van hoge kwaliteit.
Moviemaker
Video doet het namelijk erg goed op Facebook en laatst is Instagram ook op die kar gesprongen. Deze tool is specifiek voor windows-gebruikers.
iMovie
Gelijkaardige tool als Moviemaker maar deze toepassing is voor Mac-gebruikers.
DE GOUDEN FACEBOOK-TIP
- Herhaal wat werkt -
Een post die aanslaat: veel likes, shares & comments? Die kan je hergebruiken of waarom geen variatie(s) op het onderwerp maken.
Het opnieuw plaatsen van content die in het verleden heeft gewerkt, kan je veel tijd en energie sparen en is extra handig op die drukke momenten. Je moet niet denken dat jouw volgers exact onthouden wat ze hebben gelezen, en van wie ze dit allemaal hebben gelezen. Daarbij mag je ook niet denken dat iedereen alles leest wat je hebt gepost, want dat is natuurlijk niet het geval.
Dus heb je “winners” in je posts, dan kan je die zeker nog eens herhalen!
Tom Minnen - Hotell me a Tale
Ken je mijn verhaal al? Klik hier
Laatste update: 30/07/2018
Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen? Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com
Heb jij tips, ervaringen,... die je graag wil delen over dit onderwerp?
Plaats ze dan zeker bij opmerkingen van de onderstaande Facebook post.
Comments