Het opstarten van een Bed and Breakfast (B&B) is een spannende onderneming die veel uitdagingen met zich meebrengt. Eén van de belangrijkste aspecten van het runnen van een B&B is het marketingplan. Het marketingplan helpt je niet alleen om je visie op het uitbaten van een B&B uit te werken, maar ook om je zichtbaarheid te vergroten en gasten te bereiken. In deze blog gaan we dieper in op het belang van een marketingplan en welke aspecten erin aan bod moeten komen.
Doelgroep en aanbod
Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen bij het opstellen van een marketingplan is: wie is jouw doelgroep? Het is van groot belang om specifiek te zijn, zodat het voor iedereen duidelijk is wie jouw ideale gast is. Op basis van deze doelgroep ga je bepalen welke producten en diensten je effectief gaat aanbieden. Het is belangrijk om te kijken waar jouw B&B zich kan onderscheiden van andere accommodaties in de regio. Is er een duidelijke link tussen de doelgroep en het aanbod van jouw B&B?
Prijzenstructuur en reserveringskanalen
Een ander belangrijk onderdeel van het marketingplan is de prijzenstructuur. Ga je werken met prijzen inclusief of exclusief ontbijt? Hoe ga je om met hoog-, laag- en midden seizoen? Welke annulatievoorwaarden wil je toepassen? Ook moet je nadenken over de kanalen waarmee gasten reserveringen kunnen maken. Ga je een eigen website inzetten? Met welke OTA's (Online Travel Agencies) ga je in zee? Ga je contracten afsluiten met klassieke Tour Operators?
Concurrentieanalyse en SWOT-analyse
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de concurrentie. Welke vijf accommodaties zijn voor jou de belangrijkste concurrenten en hoe staan deze in verhouding met elkaar op vlak van prijs, aanbod, doelgroep, locatie, enzovoort? Ook een SWOT-analyse is van groot belang. Wat zijn de sterktes en zwaktes van jouw B&B? Welke opportuniteiten en bedreigingen zijn er in jouw omgeving?
Identiteit van je merk en communicatiestrategie
Tot slot moet je kijken naar de identiteit van je merk. Wat wil je uitstralen naar jouw doelgroep? Denk hierbij aan je logo, kleuren en andere aspecten die de uitstraling van jouw B&B bepalen. Daarnaast moet je ook je communicatiestrategie bepalen. Hoe wil je de gast bereiken en via welke kanalen of combinatie van kanalen?
Het marketingplan is een cruciaal document dat je helpt om je B&B te laten opvallen tussen de massa. Vergelijk het met een enorm grote (online) supermarkt. Hoe ga jij opvallen en jouw doelgroep bereiken en overtuigen om voor jouw B&B te kiezen? Het marketingplan vertelt in een gestructureerde en onderbouwde manier hoe je dit gaat aanpakken.
Met een goed doordacht marketingplan ga je dieper in op jouw visie op het uitbaten van een B&B.
Tom Minnen - Hotell me a Tale
Laatste update: 09/05/2023
Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?
Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com
Comments