De trukendoos van Booking.com. Meesterlijk geniaal of gewoon misleidend?

Het is geen geheim dat elke succesvolle website het online gedrag van de consument wil beïnvloeden en dat in hun commercieel voordeel. Facebook, Youtube, Amazon, Bol.com enz., ze doen het allemaal. In dit lijstje past ook de online hotelaanbieder Booking.com. Deze laatste wordt ook wel eens als "manipulatief" of "agressief" bestempeld. Daarnaast zou Booking.com technieken gebruiken die effectief ten nadele zijn van de hotels en de consument. Zijn dit nu allemaal geruchten en achterklap of schuilt er toch wat waarheid in alle deze beweringen?

Booking.com Macbook

Vrijdagnamiddag, het weerbericht voorspelt een fijn zonnetje voor het weekend, niets speciaal op het programma... De ideale gelegenheid om "snel" nog een weekendje te boeken, en wat is er nu romantischer dan een last-minute weekendje Brugge met de vrouw.

Ik heb weinig tijd dus we gaan voor een snelle oplossing en we surfen daarom rechtstreeks naar de wel bekende website Booking.com.

Bij mijn eerste blik krijg ik al bevestiging dat ik goed zit "topprijzen en geen reservatiekosten", zo kennen we Booking.com.

Booking.com logo

Wat zou eigenlijk een Topprijs zijn? De Goedkoopste zeker? Wat denkt u?

Druk, druk, druk,....!!!

Oei... ik ben blijkbaar niet de enige die van plan is om naar Brugge te gaan. 95% van de accommodaties zijn al volzet ... op Booking.com wel te verstaan.

Screenshot Booking.com

Klopt dat nu wel? Is Brugge echt voor 95% volzet?

In het klein staat dat Booking.com 339 accommodaties aanbiedt in Brugge en op dit ogenblik zijn er nog 14 beschikbaar. Als we snel rekenen komt dit op 4% maw het moet eigenlijk 96% zijn ipv 95%.

Na enkele cross-checks, merk ik dat het cijfer nooit perfect klopt en dit met afwijkingen tot 2%.

Op de website is er nergens te vinden hoe Booking.com dit cijfer berekent en wanneer en hoe vaak ze het updaten.

Nog eens he