(Te) Veel commissies betalen is geen ziekte, maar een symptoom!

Versta mij vooral niet verkeerd, ik ben ervan overtuigd dat commissies betalen nu eenmaal een onderdeel is van het hospitality. Vele jaren terug, voor dat er maar sprake was van de Online Travel Agencies, zoals Booking.com en Expedia, waren er ook al distributiekanalen waar de commissies en de mark-ups hoog opliepen. Het is dus niets nieuws binnen de sector waar we rekening moeten mee houden als uitbater.

Waar loopt het dan (soms) wel mis?

Het wordt een probleem als een te groot deel van de omzet via deze kanalen “moet” komen. Als de verhouding tussen rechtstreekse reservaties en commissionabele reservaties zo scheef is getrokken dat de rendabiliteit van de onderneming (te) zwaar onder druk komt te staan.

Commissies betalen is geen ziekte, maar een symptoom

Wanneer spreekt met over “te” veel?

Dat hangt volledig af van de marketingstrategie, het type accommodatie, gemiddelde kamerprijs, organisatie en kostenstructuur. Ik wil en zal daar dus ook nooit een percentage op plakken voor de volledige sector of bijvoorbeeld per accommodatietype.

(Te) Veel Commissies betalen is niet het probleem, maar het gevolg van andere pijnpunten.

OTA’s zijn marketingplatformen en voor die diensten betaal je nu eenmaal. Het is op zich wel gemakkelijk en de OTA’s nemen alles voor je over. Ze nemen zelfs, als je dat wil, je eigen website over. Geweldige service toch? Maar aan dit alles zit ook prijskaartje.

Binnen een hededaagse marketingstrategie van een Hotel of B&B zijn OTA’s nu eenmaal een belangrijk onderdeel. Maar het mag wel niet oveheersen of zelfs de enige manier van online marketing worden. Het moet een onderdeel zijn naast alle andere online marketinginstrumenten zoals Social media, SEO, website,… En laat het net daar regelmatig fout lopen.

De focus en het budget verschuift volledig naar de OTA’s en men verliest alle andere mogelijkheden uit het oog.

Waarom zijn de OTA’s dan zo succesvol?

Het succes van de OTA’s ligt voor een groot deel bij hun eigen zeer sterke online marketing:

  • Social media

  • Adverteren: Google, meta-search websites zoals Tripadvisor en Trivago,…

  • Google SEO en andere zoekmachines

  • Gebruiksvriendelijkheid van de website, mobiele website, app,…

  • Automatisatie

De OTA’s zetten niet in op 1 punt, maar zetten overal alle kracht bij en dit steeds met 1 duidelijke strategie en missie. Daarnaast hebben ze te lang te weinig competitie ondervonden op deze verschillende vlakken en hadden bijna volledig vrij spel.