• | Tom Minnen |

Welke impact kan "HTTPS" hebben op de website van jouw Hotel of B&B?

Bijgewerkt: sep 2

HTTPS? Excuseer?

Hoor je het donderen? Geen probleem, je bent zeker niet alleen.

"Hyper Text Transfer Protocol Secure", afgekort HTTPS, is een uitbreiding op het HTTP-protocol met als doel een veilige uitwisseling van gegevens. Blijft het nu nog donderen bij u?

Onthoud vooral het woordje “Secure” uit het bovenstaand

Zonder in detail te gaan HTTP en HTTPS staat voor de manier waarop je browser (Chrome, firefox, Safari enz) communiceert met de server van de website die je bezoekt.

Het grote verschil is dat bij HTTPS de gegevens versleuteld worden, waardoor het voor een buitenstaander onmogelijk moet zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden. Die gegevens zijn bijvoorbeeld mailadressen, bankgegevens, persoonsgegevens, kredietkaarten, enz.

Voorbeeld: URL balk - Chrome - HTTPS website

Hoe HTTPS een impact kan hebben op het aantal bezoekers van je eigen websites?

Of je website nu “Secure” is of niet, heeft effectief een impact op je ranking bij Google. Voor Google is beveiliging topprioriteit en daarom willen ze beveiligde websites hiervoor belonen.

Met andere woorden, indien je website niet “Secure” is, dan heeft dit een negatieve impact op je SEO en dus ook op je ranking bij Google.

Een negatieve impact op je ranking bij Google heeft kan dus ook een negatieve impact hebben op het aantal bezoekers op je website.

Ook al heb je geen complexe website waar er geen persoonlijke data worden gevraagd, en werk je met een veilige booking engine? Google zal je toch afstraffen bij afwezigheid die kleine “s” in je url-balk.

Negatieve impact op je conversie (verhouding bezoekers/reservaties)

Eens je potentiele bezoekers je website hebben bereikt, is het “HTTPS” verhaal zeker nog niet gedaan. Sommige browsers, zoals Google Chrome, Safari en Firefox, geven namelijk een extra melding wanneer een website onveilig is of niet.

Bij de browser Google Chrome komt er bij HTTP websites momenteel enkel een extra informatiebutton in je adresbalk bij (‘i’). Hier kan je op doorklikken, waardoor je dan onderstaande te zien krijgt:

Voorbeeld: Chrome - "HTTP website" = niet veilige website

In latere updates zal de vermelding gebeuren zoals dat nu al het geval is bij veilige websites maar dan in het rood met daarbij de vermelding ‘Not secure’ of ‘Niet veilig’.

Voorbeeld: Chrome "HTTPS website = veilige website

Weet dat Google Chrome in Europa een marktaandeel heeft van meer dan 50% en dat hun marktaandeel nog steeds groeiend is, je kan de impact dus al bedenken voor de niet HTTPS websites.

Maar mijn booking engine is reeds “HTTPS”, geen probleem dus?

Al de courante booking engines werken al lange tijd met “HTTPS”. Als hotelier heb je op dat vlak zeker niets te vrezen. Maar zet je even in de “customer shoes”. Als je eerst de negatieve melding krijgt dat de website “niet veilig” is, is de perceptie al gezet voor het volledig proces.

Jij, als eigenaar weet dat je moet verder klikken en dan wel zal merken dat het reservatieonderdeel wel veilig is. Maar die denkwijze heeft de bezoeker natuurlijk niet automatisch. Met slechts de huidige kleine nog relatief kleine vermelding op Google Chrome zou meer dan 20% van de bezoekers afhaken.

Wat doen de grote websites?

Bij de grote OTA’s is “security” reeds zeer lang een topprioriteit, “HTTPS” is daar dan ook reeds lang in voege. De grote internationale hotelketens blijven ook niet achter, hun websites gebruiken allemaal, zonder uitzondering “HTTPS”. De Belgische en Vlaamse hotelketens volgen die trend niet. Op enkele uitzonderingen na, gebruiken ze op dit ogenblik nog de klassieke “HTTP”

Conclusie: HTTPS kan zeker een impact hebben op je directe reservaties.

Het wel of niet werken met HTTPS heeft dus zeker een impact op het aantal bezoekers/traffic op je website en op de perceptie van de bezoeker of hij de website zal vertrouwen of wantrouwen.

Is het voor de “veiligheid” echt nodig om elke website op https te zetten? Nee, daar ben ik niet 100% van overtuigd, maar in een wereld waar veiligheid en privacy hete hangijzer blijven, denk ik dat we met zen alle in die richting zullen moeten evolueren.

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Laatste update: 12/06/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com

Meer vragen over conversie en traffic voor je eigen website?

Aarzel dan zeker niet om mij vandaag nog te contacteren!

Meer info over HTTPS op de Google HTTPS support pagina

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden