GDPR / AVG of de nieuwe privacy wetgeving. Wat kan dit betekenen voor jouw Hotel of B&B?

Bijgewerkt op: 2 sep 2020

GDPR / AVG, je hebt dit buzzwoord wellicht al horen vallen, maar wat betekent dit nu precies voor jouw Hotel of B&B, en dien je je nu echt ongerust te maken?

GDPR = AVG voor Hotels en B&B's

GDPR staat voor “General Data Protection Regulation” of in het Nederlands AVG, wat staat voor “Algemene Verordening Gegevensbescherming”.

Deze nieuwe privacy wetgeving is in werking getreden op 24 mei 2016, en we zitten momenteel in een overgangsperiode, die zal lopen tot 25 mei 2018. Hierdoor krijgt iedereen de kans zich te informeren, de nodige interne aanpassingen door te voeren, en zich zodoende in regel te stellen.

Waarom een nieuwe privacy wetgeving?

De vorige privacy wetgeving dateerde van 1995. Het is evident dat met de “explosie” van de hele internet-economie en social-media er hier duidelijk nood was aan een hernieuwde versie. De technologiereuzen zoals Apple, Booking.com, Expedia, Google, Facebook en Amazon zijn mede-verantwoordelijk voor het exponentieel groeien van de hele internet-economie. En deze groei is niet meer te stoppen. De duizenden “apps” en websites waarop men kan inschrijven azen allemaal op gebruikersdata, en dit moest dringend aan de nodige “ethische” banden worden gelegd.

Ook in de hotelwereld zien we een verschuiving. Meer en meer data worden bijgehouden over de gasten. Wanneer verblijft/verbleef de gast, wat is zijn favoriete kamer, welke nationaliteiten zijn de grootste verbruikers in mijn restaurant, welke nationaliteiten betalen de hoogste prijs, enz.

Allemaal heel nuttig, echter moet hier wel degelijk voorzichtig mee worden omgesprongen. Ook zien we een verschuiving van de traditionele “on-site” software oplossingen, naar meer “Cloud” oplossingen.

Maar dit brengt ook weer een extra stap met zich mee : wat zijn de concrete afspraken tussen jouw Hotel en de verwerker van de data (jouw software/Cloud-provider).

Wat wil dit nu allemaal zeggen voor jouw Hotel of B&B?

Dien ik me zorgen te maken?

Nee, vooral geen paniek! Het basisprincipe is: het gaat hier over persoonlijke data. Gebruik ik deze persoonlijke data “enkel” om mijn contractuele verbintenissen na te komen (ik verschaf een kamer, de gast betaalt hiervoor) dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Hou ik echter persoonlijke data langer bij dan nodig, en gebruik ik deze voor andere doeleinden (nieuwsbrief-mailings, statistieken, trend analyses, loyalty kaarten, enz) dan zal het in de toekomst nodig zijn om hier duidelijk de goedkeuring voor te vragen aan je gasten.

online veiligheid voor Hotels en B&B's