Droom jij ook ervan om je eigen B&B te starten?
Het reden om een B&B te starten kan bij iedereen heel verschillend zijn. Misschien staat het historische pand waar je al jaren verliefd op bent plots te koop, zijn de kinderen uit het huis of wil je misschien een nieuwe wending geven aan je carrière?
Voor je effectief in actie schiet om jouw B&B-droom werkelijkheid te laten worden, is het "erg" aan te raden om een ondernemingsplan, wat ook wel een businessplan wordt genoemd, op te stellen.
Eenvoudig uitgelegd is een ondernemingsplan het organiseren en structureren van jouw idee tot een logisch en duidelijk geheel. Het is het omzetten van jouw idee of droom in een blueprint van de "onderneming" met aandacht voor heel wat verschillende aspecten.
Het zorgt ervoor dat je de haalbaarheid van B&B als onderneming kan evalueren en dat je systematisch over elk onderdeel en detail van de B&B nadenkt. Op die manier bekom je een degelijke voorbereiding waarbij jij en al de betrokkenen een goed beeld krijgen van waar je naartoe wilt met je onderneming, jouw B&B.
In het ondernemingsplan denk je niet enkel op korte termijn, maar ook op langere termijn (3-5jaar) na over je B&B. Je plant vooraf hoe jij jouw B&B ziet groeien en evolueren over de jaren heen. Je denkt dus niet enkel na over de opstart van je B&B, maar wordt ook gestimuleerd om na te denken over hoe je je onderneming gezond gaat houden en zoekt naar groeimogelijkheden voor jouw B&B.
Je stelt dit plan in de eerste plaats op voor jezelf en om jouw B&B-idee aan te scherpen. Daarnaast is het ondernemingsplan een belangrijk document dat je moet kunnen voorleggen bij bijvoorbeeld banken als je een krediet wil aangaan om je project te financieren. Maar ook eventuele investeerders, leveranciers, overheden ... kunnen jouw businessplan opvragen bij de start van een samenwerking.
Een ondernemingsplan maak je voor de eerste keer op bij de start van de B&B, maar dit kan ook worden opgemaakt bij bijvoorbeeld uitbreidingsplannen, nieuwe extra activiteiten, grote verbouwingen, ... om te toetsen of deze nieuwe plannen ook haalbaar en realistisch zijn.
Daarnaast is het ten zeerste aan te raden om op regelmatige basis je ondernemingsplan erbij te pakken en te toetsen aan de werkelijkheid. Zitten we nog op koers? Doen we wat we zeggen? Doen we het beter of minder goed dan vooropgesteld? Op deze manier verplicht jezelf om een spiegel voor te houden en je project te evalueren en eventueel bij te sturen.
Waaruit bestaat een ondernemingsplan van een B&B?
Een ondernemingsplan of businessplan bestaat minimum uit de volgende 3 delen:
We bespreken deze 3 delen.
1. Het financieel plan van de B&B
Het financieel plan geeft een overzicht en samenvatting van al de financiële cijfers. Dit is misschien wel de moeilijkste oefening, maar wel een belangrijke. Als de cijfers niet kloppen bij de start zal het moeilijk worden om deze bij te sturen eens de B&B is geopend.
Eerst bekijken we de omzet meer in detail. Hoeveel geld verwacht je nu effectief te ontvangen van je gasten?
Hoeveel omzet verwacht je?
Welke bezettingsgraad verwacht je?
Welke gemiddelde kamerprijs verwacht je?
Hoe kom je tot deze omzetprognose voor elk jaar?
Uit welke activiteiten verwacht je extra opbrengsten? (Bar, fietsverhuur, ... )
...
Vervolgens kijken we naar de kosten die je zal maken.
Wat gaan de vaste kosten zijn voor de B&B? (huur, afschrijvingen van investeringen,...)
Wat gaan je variabele kosten zijn (linnen, energie, grondstoffen ontbijt, ...)
Hoe zien je opstartkosten eruit?
Hoe ga ik mijn B&B verkopen/distribueren en welke kosten moet ik in rekening nemen? (eigen website, OTA's, ... )
...
Als je over al deze informatie beschikt kan je ook uittellen wanneer je bijvoorbeeld kan verwachten om Break-even te draaien en wanneer je de eerste winst verwacht. Het is zeer begrijpelijk dat je in je enthousiasme een zeer optimistisch en ambitieus financieel plan opstelt. Probeer toch een goeie balans te vinden en niet "te" optimistisch te zijn. Maak eventueel een extra "Worst Case" financieel plan op zodat je ook inzicht krijgt in hoe goed jouw project tegen een stootje kan.
Financieel Plan: de cijfers moeten kloppen!
Het opstellen van een Financieel plan is zeker niet het fijnste en zeker ook niet het gemakkelijkste onderdeel van het ondernemingsplan. Maar binnen het volledige plan is dit misschien wel het belangrijkste onderdeel en helpt het enorm om je op termijn te behoeden van grote (financiële) problemen.
Geld verdienen mag zeker niet je grootste doel zijn om te starten met een B&B, maar de uitbating mag ook geen dure hobby worden die je op termijn wel hopen geld kost.
Meer lezen?:
2. Het Operationeel plan B&B
Het operationeel plan geeft eigenlijk weer hoe jij jouw B&B en alle activiteiten in en rond de B&B wil organiseren.
Wie gaat welke taken opnemen?
Wat ga je zelf uitvoeren en wat ga je uitbesteden?
Wie is erbij betrokken?
Personeel aanwerven of niet?
Wie neemt de finale beslissingen?
Welke ondernemingsvorm ga je gebruiken?
Welke kennis/vaardigheden ontbreken je nog?
Met welke partners/leveranciers ga je samenwerken?
...
Door de algemene kleine structuur en eenvoudige organisatie van een B&B, is het operationeel plan van een B&B meestal zeer beknopt. Maak het dus zeker niet complexer dan nodig.
3. Het Marketingplan van de B&B
In het marketingplan duik je dieper in jouw visie op het uitbaten van een B&B. Daarnaast kijken we in het marketingplan ook hoe jij je zichtbaar wil maken en gasten wil bereiken. Als laatste bekijken we jouw positie in verhouding met de mogelijke concurrenten van de B&B.
Wie is je doelgroep? Wees specifiek zodat het duidelijk is voor iedereen wie jouw ideale gast is.
Welke producten en diensten ga je nu effectief aanbieden aan jouw gasten? Waar verschilt jouw B&B met al die andere accommodaties in de regio? Is er een duidelijke link tussen de doelgroep en het aanbod van jouw B&B?
Welke prijzenstructuur ga je toepassen? Ga je werken met prijzen inclusief of exclusief ontbijt? Hoog, laag en midden seizoen?Welk annulatievoorwaarden wil je toepassen? En zoveel meer. Het lijken misschien details maar het is zeker aan te raden om hier voldoende tijd aan te besteden.
Via welke kanalen zullen gasten reservaties kunnen maken? Ga je een eigen website inzetten? Met welke OTA's ga je in zee? Ga je contracten afsluiten met klassieke Tour Operators, ...
Welke 5 accommodaties zullen voor jou de belangrijkste concurrenten zijn? Hoe staan deze 5 accommodaties in verhouding met elkaar op vlak van prijs, aanbod, doelgroep, locatie,...
SWOT analyse: Wat zijn de sterktes en zwaktes van de B&B? Welke opportuniteiten en bedreigingen in jouw omgeving zijn er voor jouw project?
De identiteit van je merk: wat wil je uitstralen naar jouw doelgroep vb. logo, kleuren, ...
Je communicatie strategieën: hoe wil je de gast bereiken en via welk kanaal of combinatie van kanalen?
Het marketingplan vertelt in een gestructureerde en onderbouwde manier hoe jij gaat opvallen in de massa. Vergelijk het met een enorm grote (online) supermarkt. Hoe gaat jouw accommodatie opvallen binnen de massa en jouw doelgroep bereiken en overtuigen om jouw B&B te verkiezen voor een verblijf.
Tom Minnen - Hotell me a Tale
Laatste update: 19/04/2022
Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?
Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com
Comentarios