Waarom alles begint met jouw doelgroep?
"Iedereen is hier welkom”. Ik hoor het zeer vaak, als ik vraag op welke doelgroep men zich richt.
Natuurlijk is iedereen welkom in jouw Hotel, B&B of vakantiewoning maar is daarom iedereen “echt” de gast die je voor ogen hebt? Ik ben er heel zeker van: “neen”, en dat is op zich zeker geen probleem.
Het helpt jou als uitbater om een duidelijk afgelijnd beeld te hebben van jouw doelgroep (en). Een duidelijk beeld van de “gast” die jij elke dag wilt verwelkomen in jouw accommodatie, de ideale gast waar jouw gastvrijheid is op gericht.

Doelgroepen, de basis van alles:
De inrichting, jouw diensten, jouw verkoopkanalen, jouw marketinginspanningen, jouw communicatie, nieuwe investeringen, jouw toekomstplannen …
Steeds opnieuw en opnieuw komt de doelgroep naar boven als basis voor de juiste beslissing.
Vb. Doelpubliek komt uit Vlaanderen en Zuid-Nederland: heb je dan echt nood aan een meertalige website?
Vb. Zakelijk publiek: misschien toch investeren in een sterke en stabiele WIFI-verbinding in alle kamers?
Vb. Vakantiegangers die komen fietsen: zouden we investeren in een beveiligde fietsenstalling met verschillende laadpunten of in een sauna?

Doelgroepen? Marketingpraat, enkel voor de heel grote hotels, maar niet voor mij?
Als kleine accommodatie heb je niet de tijd, het geld en de middelen om op meerdere paarden te wedden. Daarom is het net heel belangrijk om duidelijke keuzes te maken en je te richten op 1 specifieke doelgroep.