"Iedereen is hier welkom”. Ik hoor het zeer vaak, als ik vraag op welke doelgroep men zich richt.
Natuurlijk is iedereen welkom in jouw Hotel, B&B of vakantiewoning maar is daarom iedereen “echt” de gast die je voor ogen hebt? Ik ben er heel zeker van: “neen”, en dat is op zich zeker geen probleem.
Het helpt jou als uitbater om een duidelijk afgelijnd beeld te hebben van jouw doelgroep (en). Een duidelijk beeld van de “gast” die jij elke dag wilt verwelkomen in jouw accommodatie, de ideale gast waar jouw gastvrijheid is op gericht.
Doelgroepen, de basis van alles:
De inrichting, jouw diensten, jouw verkoopkanalen, jouw marketinginspanningen, jouw communicatie, nieuwe investeringen, jouw toekomstplannen …
Steeds opnieuw en opnieuw komt de doelgroep naar boven als basis voor de juiste beslissing.
Vb. Doelpubliek komt uit Vlaanderen en Zuid-Nederland: heb je dan echt nood aan een meertalige website?
Vb. Zakelijk publiek: misschien toch investeren in een sterke en stabiele WIFI-verbinding in alle kamers?
Vb. Vakantiegangers die komen fietsen: zouden we investeren in een beveiligde fietsenstalling met verschillende laadpunten of in een sauna?
Doelgroepen? Marketingpraat, enkel voor de heel grote hotels, maar niet voor mij?
Als kleine accommodatie heb je niet de tijd, het geld en de middelen om op meerdere paarden te wedden. Daarom is het net heel belangrijk om duidelijke keuzes te maken en je te richten op 1 specifieke doelgroep.
Het zal je op termijn veel tijd, energie en geld besparen.
Durf te kiezen.
Door geen duidelijke keuzes te maken of door meerdere te diverse doelgroepen te willen bereiken, is het gevaar reëel dat je op termijn gaat blijven hangen in een grote grijze zone.
Je krijgt een vis-noch-vlees-verhaal en dit kan op termijn fataal zijn voor de accommodatie .
Door het kiezen van een duidelijke doelgroep of niche is het mogelijk dat je op korte termijn misschien klanten zal afstoten, maar op lange termijn ga je meer gasten binnen jouw doelgroep over de vloer krijgen en ze zullen, geloof mij, veel trouwer zijn.
Waarom denk je dat de grote internationale hotelketens zoveel verschillende merken in hun aanbod hebben? Dit is enkel en alleen om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen te kunnen bereiken en zo richt elk merk zijn pijlen op zijn eigen specifieke doelgroep
Reviews en doelgroepen:
“Je kan niet voor iedereen goed doen!” Deze uitspraak geeft perfect weer waar doelgroepen over gaan. Ik zou deze uitspraak zelfs wat sterker durven maken: “Je moet niet voor iedereen goed willen doen”. Door je goed te profileren, zal je ook jouw perfecte gast over de vloer krijgen met positieve reviews als gevolg. Je moet niet ten diensten van iedereen willen staan.
Variabelen die jouw doelgroepen kunnen specifiëren.
Er is echt meer dan je doelgroep eenvoudig indelen op “Zakelijk / Business” en “Vrije tijd / Leisure” . Het is een begin maar je moet veel dieper gaan. Zowel de Business als Leisure markt is veel te ruim en onvoldoende specifiek.
Demografische variabelen:
Wat is de leeftijd van onze doelgroep?
In welke levensfase zitten ze?
Wat is hun inkomen?
...
Geografische variabelen:
Waar wonen onze gasten?
Welke taal spreken ze?
…
Psychografische variabelen:
Wat is hun persoonlijkheid?
Wat is hun levenstijl?
…
Gedragsmatige variabelen:
Wat is het algemeen doel van hun verblijf
Wat komt de gast “doen”?
Hoeveel keer komen ze?
…
Sommige accommodaties gaan zelfs zo ver dat ze al deze vragen omzetten in een profiel van een “fictief persoon” een zogenaamde “persona”. Dit als hulpmiddel om zo hun medewerkers te helpen begrijpen wie de accommodatie nu echt als “ideale” gast voor ogen heeft, met een zeer duidelijk voorbeeld.
Je moet het allemaal niet te ver gaan zoeken en allemaal te complex te maken, maar een duidelijk beeld van je doelgroep is al een goede start.
Tom Minnen - Hotell me a Tale
Ken je mijn verhaal al? Klik hier
Laatste update: 06/04/2022
Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen? Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com
Comments