top of page

Omzet per beschikbare kamer - Revenue per available room

Omzet per beschikbare kamer = REVPAR = Revenue per available room:

In de hospitality sector gebruikt me veel de afkorting REVPAR. De afkorting komt van REVenue Per Available Room. Wat we kunnen vertalen als Omzet per beschikbare kamer

Wat is REVPAR - Definitie van REVPAR

REVPAR geeft de verhouding weer van de omzet en het aantal beschikbare kamers van een Hotel of B&B.
In combinatie met de Bezettingsgraad , gemiddelde kamerprijs  en Yield percentage is het de meest gebruikte en gekende KPI binnen de sector. Samen geven deze 3 cijfers een duidelijk beeld over de prestaties van het Hotel of B&B. De REVPAR wordt uitgedrukt in de waarde/munteenheid van de kameromzet die gebruikt is bij de berekening (voorbeeld: €)

Hoe REVPAR berekenen? / Hoe Revenue per available room berekenen?

Formule REVPAR
REVPAR
=
 Kamer omzet / Beschikbare kamers
Kamer omzet
Voor de berekening van de REVPAR neemt men steeds enkel en alleen de kameromzet exclusief de BTW. Omzet uit ontbijt, minibar, restaurant, bar, enz mogen we niet meetellen bij de kameromzet. In het geval je veel of enkel packages verkoopt is het dus echt belangrijk om duidelijk te weten hoeveel we tellen voor de kamer zelf.
Beschikbare kamers
  • Bruto beschikbare kamers
In het geval van het Bruto aantal beschikbare kamers telt men het aantal kamers die er effectief fysiek aanwezig zijn en dit elke dag van het jaar. 
  • Netto Beschikbare kamers / Netto Bezettingsgraad

Bij de Netto beschikbare kamers houdt men enkel rekening met de kamers die effectief zijn aangeboden geweest om te verhuren.

Voorbeeld berekenen van REVPAR 1
  • Hotel 10 kamers 
  • Dagomzet kamers 24/04/2017: € 1750
  • Beschikbare kamers 24/04/2017: 10
 
Formule: 1750/10 = € 175
In dit voorbeeld is de REVPAR van 24/04/2017 voor dit Hotel: € 175
Voorbeeld berekenen van REVPAR 2
  • B&B 3 kamers
  • Omzet april 2017: € 6500
  • Beschikbare kamers: 30x3 = 90
 
Formule: 6500 / 90 = €72
In dit voorbeeld is de REVPAR van april 2017 voor deze B&B: €72
De Revenue per Available Room versus Average Daily Rate / REVPAR versus ADR
De prestaties uitdrukken van een accommodatie doet men best met de gemiddelde kamerprijs (ADR) en de  bezettingsgraad (occupancy). De REVPAR geeft daarnaast in 1 waarde een meer volledig beeld van de accommodatie daar de bezettingsgraad onrechtstreeks mee wordt genomen in de berekening. REVPAR is dus een eenvoudigere KPI om de prestaties van accommodaties onderling te vergelijken of verschillende dagen, periodes,... met elkaar te vergelijken.

REVPAR versus REVPOR

De afkortingen  REVPOR en REVPAR verschillen op zich maar 1 letter maar in de berekening verschillen de twee factoren volledig.

Omzet - Revenue  

REVPOR = de totale omzet

REVPAR = kamer omzet

Kamers- Rooms

REVPOR = bezette kamers 

REVPAR = beschikbare kamers

 

Lees hier alle over REVPOR

NREVPAR versus REVPAR

In een wereld waar commissies en andere distributie kosten zeer courant zijn is het bijna een must om naast de REVPAR ook de NREVPAR te berekenen. Natuurlijk is het wel wat complexer om deze juist te berekenen.

Met het onderstaand voorbeeld wil ik aangeven wat het verschil en de impact kan zijn.

 

Voorbeeld NREVPAR versus REVPAR 1

B&B A. 5 kamers

  • Dagomzet 24/04/2017: € 400

  • Distributiekost: € 50

  • Beschikbare kamers 24/04/2017: 5

REVPAR: 400/5 = € 80

NREVPAR: (400-50)/5= € 70

B&B B. 5 kamers

  • Dagomzet 24/04/2017: €400

  • Distributiekost: 20

  • Beschikbare kamers 24/04/2017: 5

REVPAR: 400/5 = € 80

NREVPAR: (400-20)/5= € 76

De REVPAR van de 2 B&B's is gelijk en komt op €80, zo zou men de conclusie kunnen trekken dat de 2 B&B's hun prestaties gelijk lopen met elkaar.

De NREVPAR van de 2 B&B's verschillen wel, De REVPAR van B&B B. is maar liefst € 6 hoger. Als deze trend zich zou doortrekken voor een volledig jaar kan dit een enorm impact hebben op de rendabiliteit en winstgevendheid van de onderneming.

De formule van REVPAR of Revenue per Available Room
Gratis E-book: 
Foto's die je Hotel of B&B doen converteren - verkopen 10 Vuistregels

- Verhoog je conversie

- Meer eigen reservaties

- Meer omzet

- Minder commissie

- Meer winst

bottom of page