Revenue Management - Omzetbeheer

Wat is Revenue Management?

Kortweg betekent Revenue Management voor een Hotel of B&B het zo gunstig mogelijk aanbieden en verkopen van kamers om zo de omzet te optimaliseren.

Men spreekt soms ook over Yield Management ipv over Revenue Management .

Wat betekent Revenue Management?

De engelse term Revenue Management betekent in het nederlands Omzetbeheer.

Definitie Revenue Management - Yield Management

Revenue Management is de economische discipline waar men de Bezettingsgraad en de Gemiddelde Kamerprijs optimaliseert door:

  • de juiste kamer te verkopen aan

  • de juiste klant aan

  • het juiste tarief aan

  • de juiste conditie

en dit steeds op basis van statistische gegevens.

Voorbeelden

Early-bird kortingen en Last-Minute aanbiedingen zijn klassieke voorbeelden van Revenue Management

Ontstaan Revenue Management - Yield Management

Revenue Management is ontstaan in de jaren '80 in de luchtvaartsector, en wordt nu ook al jaren in de hotelbranche toegepast. Daarnaast past men revenue management ook toe in andere sectoren: bioscopen, concerten, boottochten, sportwedstrijden enz

Verschil tussen Revenue Management en Yield Management

De termen Revenue Management en Yield Management worden gelijk en door elkaar gebruikt. Algemeen kan men stellen dat de 2 termen hetzelfde willen zeggen. Als men toch een nuance wil gebruiken spreekt men over Yield Management in de context van kameromzet, en bij Revenue Management - Omzetbeheer spreekt over kameromzet maar ook over alle andere inkomsten van het Hotel of B&B.

Voorwaarden Revenue Management - Yield Management

Revenue Management kan men toepassen bij alle soorten producten en diensten die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Vaste hoeveelheid: vb. 15 kamers, 400 stoelen, enz

  • Vraag naar het product: zonder vraag, kan de prijs ook niet stijgen

  • Vergangbare inventaris: vb. na het muziekconcert hebben de onverkochte zitjes geen waarde meer en kunnen nooit nog verkocht worden.

  • Tijdsgebonden vraag: vb. de zakenman moet vandaag in Antwerpen zijn, niet volgende week.

De 3 belangrijke KPI's bij Revenue Management voor een Hotel of B&B 

  1. Bezettingsgraad = Occupancy rate

  2. Gemiddelde kamerprijs =  Average daily rate = ADR

  3. Omzet per beschikbare kamer = REVPAR

Voorbeelden Revenue Management

Met de onderstaande eenvoudige voorbeelden wil ik aantonen wat de impact kan zijn van efficient Revenue Management voor een .

Start situatie:

​Situatie voor de implementatie van Revenue Management 

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 70%

  • Gemiddelde kamerprijs = €90

  • Omzet per beschikbare kamer = €63 

TOTAAL OMZET: €630

Strategie 1

Revenue Management strategie met focus op het verhogen van de bezetting

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 80%

  • Gemiddelde kamerprijs = €90

  • Omzet per beschikbare kamer = €72

TOTAAL OMZET: €720 verschil met de start situatie: €90

Strategie 2

Revenue Management strategie met focus op het verhogen van de kamerprijs

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 70%

  • Gemiddelde kamerprijs = €95

  • Omzet per beschikbare kamer = €66,5

TOTAAL OMZET: €665 verschil met de start situatie: €35

Strategie 3

Revenue Management strategie met focus op het verhogen van kamerprijs en bezetting

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 80%

  • Gemiddelde kamerprijs = €92

  • Omzet per beschikbare kamer = €73,6

TOTAAL OMZET: €736 verschil met de start situatie: €106

​​Revenue Management - Yield Management: termen en KPI's

  • Bezettingsgraad = aantal verkochte kamers/aantal beschikbare kamers [MEER]

  • Gemiddelde kamerprijs = omzet/aantal verkochte kamers [MEER]

  • Omzet per beschikbare kamer = kamer omzet/aantal beschikbare kamers [MEER]

  • Omzet per bezette kamers = omzet/aantal bezette kamers [MEER]

  • Occupancy = internationaal gebruikte Engelse term voor Bezettingsgraad [MEER]

  • ARR = Average Room Rate = internationaal gebruikte Engelse term en afkorting voor... [MEER]

  • ADR = Average Daily Rate = internationaal gebruikte Engelse term en afkorting voor... [MEER]

  • REVPAR = REVenue Per Available Room = Engelse term voor omzet per beschikbare kamer [MEER]

  • REVPOR = REVenue Per Occupied Room = Engelse term voor Omzet per bezette kamer [MEER]

3/6/2019

Misschien wel de belangrijkste indicator voor een Hotel of B&B!

Iedereen die werkzaam is binnen de hospitality sector kent hem wel enhet gebruikt de term "Bezettingsgraad" dagelijks. Het is één van de meest gebruikte en gekende indicator of KPI binnen de sector. Logisch, daar het cijfer samen met de Gemiddelde Kamerprijs een goed...

Revenue Management (Yield Management): het bulkt van vakjargon en afkortingen.

Revenue Management kent zijn oorsprong in de Amerikaanse luchtvaart, logisch gevolg dat men veel gebruik maakt van Engelse termen en bijhorende afkortingen.

Het geeft het allemaal een wat complexe en moeilijke indruk en zeker voor kleinere accommodaties een ver-van-mijn-bed-show.

Maar het is allemaal niet zo moeilijk als...

Please reload

Gratis E-book: 
Foto's die je Hotel of B&B doen converteren - verkopen 10 Vuistregels

- Verhoog je conversie

- Meer eigen reservaties

- Meer omzet

- Minder commissie

- Meer winst

 
 

AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Bezettingsgraad berekenen! Meer mogelijkheden dan je denkt!

03/06/2019

“SAGGA”, de 5 bouwstenen tot succesvol Online ondernemen voor Hotels en B&B’s!

09/04/2019

Waarom alles begint met je doelgroep?

30/01/2019

1/1
Please reload

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Twitter Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden