top of page

Revenue Management - Omzetbeheer

Wat is Revenue Management?

Kortweg betekent Revenue Management voor een Hotel,B&B  of vakantiewoning het zo gunstig mogelijk aanbieden en verkopen van kamers om zo de omzet te optimaliseren.

​

Men spreekt soms ook over Yield Management ipv over Revenue Management .

​

Wat betekent Revenue Management?

De engelse term Revenue Management betekent in het nederlands Omzetbeheer.

​

Wat is het doel van Revenue Management?

Het uiteindelijk doel van Revenue Management is om de omzet van het Hotel, B&B of vakantiewoning te optimaliseren. Niet zomaar de omzet verhogen maar ook met het oog op de kosten van de accommodatie.

​

Definitie van Revenue Management of Yield Management

Revenue Management is de economische discipline waar men de Bezettingsgraad en de Gemiddelde Kamerprijs optimaliseert door:

  • de juiste kamer te verkopen aan

  • de juiste klant aan

  • het juiste tarief aan

  • de juiste conditie

en dit steeds op basis van statistische gegevens.

​

Ontstaan Revenue Management - Yield Management

Revenue Management is ontstaan in de jaren '80 in de luchtvaartsector, en wordt nu ook al jaren in de hotelbranche toegepast. Daarnaast past men revenue management ook toe in andere sectoren: bioscopen, concerten, boottochten, sportwedstrijden enz

​

Verschil tussen Revenue Management en Yield Management

De termen Revenue Management en Yield Management worden gelijk en door elkaar gebruikt. Algemeen kan men stellen dat de 2 termen hetzelfde willen zeggen. Als men toch een nuance wil gebruiken spreekt men over Yield Management in de context van kameromzet, en bij Revenue Management - Omzetbeheer spreekt over kameromzet maar ook over alle andere inkomsten van de accommodatie zoals restaurant, bar, wellness, ... .

​

Voorwaarden Revenue Management - Yield Management

Revenue Management kan men toepassen bij alle soorten producten en diensten die voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Vaste hoeveelheid: vb. 15 kamers, 400 stoelen, enz

  • Vraag naar het product: zonder vraag, kan de prijs ook niet stijgen

​

​

​

​

​

​

​

​

  • Vergangbare inventaris: vb. na het muziekconcert hebben de onverkochte zitjes geen waarde meer en kunnen nooit nog verkocht worden.

  • Tijdsgebonden vraag: vb. de zakenman moet vandaag in Antwerpen zijn, niet volgende week.

​

De 3 belangrijke KPI's bij Revenue Management voor een Hotel of B&B 

  1. Bezettingsgraad = Occupancy rate

  2. Gemiddelde kamerprijs =  Average daily rate = ADR

  3. Omzet per beschikbare kamer = REVPAR

​

​

Revenue Management: Wet van vraag en aanbod

Voorbeelden Revenue Management

Met de onderstaande eenvoudige voorbeelden wil ik aantonen wat de impact kan zijn van efficient Revenue Management voor een .

Start situatie:
Overzicht Start situatie Revenue Management

​Situatie voor de implementatie van Revenue Management 

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 70%

  • Gemiddelde kamerprijs = €90

  • Omzet per beschikbare kamer = €63 

TOTAAL OMZET: €630

Strategie 1
Overzicht Strategie 1 Revenue Management

Revenue Management strategie met focus op het verhogen van de bezetting

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 80%

  • Gemiddelde kamerprijs = €90

  • Omzet per beschikbare kamer = €72

TOTAAL OMZET: €720 verschil met de start situatie: €90

Strategie 2

Revenue Management strategie met focus op het verhogen van de kamerprijs

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 70%

  • Gemiddelde kamerprijs = €95

  • Omzet per beschikbare kamer = €66,5

TOTAAL OMZET: €665 verschil met de start situatie: €35

Overzicht Strategie 2 Revenue Management
Strategie 3
Overzicht Strategie 3 Revenue Management

Revenue Management strategie met focus op het verhogen van kamerprijs en bezetting

  • Hotel 10 kamers

  • Bezettingsgraad = 80%

  • Gemiddelde kamerprijs = €92

  • Omzet per beschikbare kamer = €73,6

TOTAAL OMZET: €736 verschil met de start situatie: €106

​​Revenue Management - Yield Management: termen en KPI's

​

  • Bezettingsgraad = aantal verkochte kamers/aantal beschikbare kamers [MEER]

  • Gemiddelde kamerprijs = omzet/aantal verkochte kamers [MEER]

  • Omzet per beschikbare kamer = kamer omzet/aantal beschikbare kamers [MEER]

  • Omzet per bezette kamers = omzet/aantal bezette kamers [MEER]

  • Occupancy = internationaal gebruikte Engelse term voor Bezettingsgraad [MEER]

  • ARR = Average Room Rate = internationaal gebruikte Engelse term en afkorting voor... [MEER]

  • ADR = Average Daily Rate = internationaal gebruikte Engelse term en afkorting voor... [MEER]

  • REVPAR = REVenue Per Available Room = Engelse term voor omzet per beschikbare kamer [MEER]

  • REVPOR = REVenue Per Occupied Room = Engelse term voor Omzet per bezette kamer [MEER]

Gratis E-book: 
Foto's die je Hotel of B&B doen converteren - verkopen 10 Vuistregels

- Verhoog je conversie

- Meer eigen reservaties

- Meer omzet

- Minder commissie

- Meer winst

Revenue
Termen revenue management
bottom of page