top of page

Online Marketing - Digitale Marketing voor Hotels en B&B's

Wat is Online Marketing - Wat is Digitale Marketing?

Online marketing zijn alle activiteiten en inspanningen via het internet/online die een Hotel, B&B of vakantiewoning uitvoert om de verkoop van kamers, vergaderzalen, vakantiewoning restaurant,... te bevorderen.

Online Marketing in de hospitality - Digitale Marketing in de hospitality.

We kunnen Online Marketing voor kleinschalige accommodaties opdelen in 5 grote pijlers

​1. Online adverteren van het Hotel of de B&B:​

Binnen online marketing is het online adverteren het onderdeel dat gaat lopen met de grootste budgetten, aandacht en tijd. We kunnen zelfs stellen dat in de hospitality sector door het online adverteren de klassieke offline marketing en adverteren minder en minder aan de orde zijn. 

Belangrijkste kanalen voor Online Marketing - Advertenties:

  • Online Travel Agents: OTA's zijn voor vele Hotels,B&B's en vakantiewoningen de grootste en belangrijkste partners op vlak van marketing

Voorbeelden: Booking.com, Expedia, Airbnb, VRBO, ...  Lees hier meer over de Online Travel Agents

  • Google Adwords: via Search Engine Advertising, een betere en hogere plaats bekomen bij de zoekmachine Google.

​2. Conversie optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid van de eigen website:

Nadat je al die online inspanningen hebt geleverd om je potentiële klant op je website te krijgen, moet je ervoor zorgen dat deze bezoekers niet afhaken. Daarom moet je sleutelen aan het design, de opbouw, de navigatie,... om zoveel mogelijk bezoekers om te vormen naar reservaties voor je Hotel, B&B of vakantiewoning.

Voorbeelden: A/B testen, Heatmaps, Usability tests, Funnels, ...

3. Zoekmachine optimalisatie - Search Engine Optimisation - SEO van de Hotel of B&B Website

Als je online zichtbaar wil zijn als accommodatie, is goed scoren met je website in Google en andere zoekmachines essentieel binnen je Online Marketing strategie. Met Search Engine Optimisation (SEO) zorg je ervoor dat de Hotel of B&B website goed scoort bij Google, zodat hij gemakkelijk vindbaar is voor je doelgroep. SEO is op zich niet moeilijk, maar het vraagt kennis, ervaring, energie en tijd. 

Voorbeelden: content marketing, keywords, link building,...

4. Sociale Media voor Hotels en B&B's

Via social media heb je de mogelijkheid om op een relatief gemakkelijke en goedkope manier zichtbaar te zijn voor de eigen doelgroep. Als Hotel of B&B kan dit via verschillende gratis tools/posts, maar ook via betalende advertenties. Het belang van Sociale media wordt door accommodaties binnen hun Online strategie veelal onderschat, ondergewaardeerd of zelfs volledig vergetern

Voorbeelden: Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter

 

5. Automatisatie en personalisatie voor Hotels en B&B's 

Via marketing automation stuur je automatisch

  • op het juiste moment

  • de juiste boodschap

  • naar de juiste (potentiële) gast of doelgroep

en dit volledig automatisch wat je enorm veel tijd en geld bespaart. Binnen veel accommodaties wordt dit onderdeel van de Online Marketing te weinig gebruikt hoewel het zeer efficiënt kan zijn.

Dit kan meerdere doelen hebben en kan worden toegepast in de verschillende stappen van de customer journey!

Voorbeelden: personaliseerde mailings,...

Lees hier meer over customer journey

Termen die veel terugkeren in de context van Online Marketing:

  • SEM (Search Engine Marketing)

of kortweg "zoekmachine marketing". SEM bestaat uit: SEO en SEA.

  • SEO (Search Engine Optimisation)

of kortweg "zoekmachine optimalisatie". Technieken om hoger te eindigen in de zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google.

  • SEA (Search Engine Advertising):

of kortweg "zoekmachine publiciteit".  Een zoekmachine betalen voor een betere (=hogere) positie in de zoekresultaten. 

  • PPC (Pay-Per-Click):

of kortweg "betalen per klik".  Dit is het betaalmodel van SEA, waarbij een bepaald

bedrag betaald wordt per keer dat de link aangeklikt wordt.

Online marketing
bottom of page