"Hotels halen slag thuis tegen Booking.com".

We zijn nu meer dan 1 week nadat de grote kranten van ons land kopten met "Hotels halen slag thuis tegen Booking.com". Het bericht dat minister Peeters voor het eind van dit jaar de wet zou invoeren die verregaande prijsafspraken met boekingsites zou verbieden in navolging van Frankrijk en Duitsland, kende zeer veel bijval in de pers.

Het is nu al bijna 2 jaar geleden dat ik de deur van Booking.com achter mij dichttrok.

Toch word ik nog regelmatig aangesproken over de OTA gigant uit Amsterdam. Dat was niet anders na de berichten van vorige week.

OTA's in gevaar?

War isn't about who's right, it's about who's left.

Symbolisch is dit zeker een overwinning voor de sector.

Om in oorlogstermen te blijven, was dit een te lange en een te zware veldslag voor een te kleine winst.

Is dit nu het einde van de Booking.com's en Expedia's van deze wereld?

Heel eerlijk? Ik heb een grote angst dat al de inspanningen die de laatste jaren zijn geleverd een maat voor niets zijn of toch voor zeer weinig. Het is waarschijnlijk niet leuk om te lezen, maar ik ben ervan overtuigd dat de impact van deze wetgeving relatief klein of zelfs onbestaand zal zijn voor de Belgische hotels.

Waar komt die sterke groei weer vandaan?

Om mijn standpunt goed te begrijpen zou ik willen starten met hoe het komt dat die OTA's ooit zo groot zijn kunnen worden.

1. Het uitbouwen en het verbreden van de portfolio was, en is nog steeds, één van de grootste "drivers" achter de groei van OTA's zoals Booking.com. Meer aanbod, meer online marketing, meer markten, meer talen, etc. Stap voor stap werden er meer en meer doelgroepen bereikt.

2. Naast het uitbouwen van hun portfolio, hebben de OTA's enorm veel geld geïn