• | Tom Minnen |

"Hotels halen slag thuis tegen Booking.com".

We zijn nu meer dan 1 week nadat de grote kranten van ons land kopten met "Hotels halen slag thuis tegen Booking.com". Het bericht dat minister Peeters voor het eind van dit jaar de wet zou invoeren die verregaande prijsafspraken met boekingsites zou verbieden in navolging van Frankrijk en Duitsland, kende zeer veel bijval in de pers.

Het is nu al bijna 2 jaar geleden dat ik de deur van Booking.com achter mij dichttrok.

Toch word ik nog regelmatig aangesproken over de OTA gigant uit Amsterdam. Dat was niet anders na de berichten van vorige week.

War isn't about who's right, it's about who's left.

Symbolisch is dit zeker een overwinning voor de sector.

Om in oorlogstermen te blijven, was dit een te lange en een te zware veldslag voor een te kleine winst.

Is dit nu het einde van de Booking.com's en Expedia's van deze wereld?

Heel eerlijk? Ik heb een grote angst dat al de inspanningen die de laatste jaren zijn geleverd een maat voor niets zijn of toch voor zeer weinig. Het is waarschijnlijk niet leuk om te lezen, maar ik ben ervan overtuigd dat de impact van deze wetgeving relatief klein of zelfs onbestaand zal zijn voor de Belgische hotels.

Waar komt die sterke groei weer vandaan?

Om mijn standpunt goed te begrijpen zou ik willen starten met hoe het komt dat die OTA's ooit zo groot zijn kunnen worden.

1. Het uitbouwen en het verbreden van de portfolio was, en is nog steeds, één van de grootste "drivers" achter de groei van OTA's zoals Booking.com. Meer aanbod, meer online marketing, meer markten, meer talen, etc. Stap voor stap werden er meer en meer doelgroepen bereikt.

2. Naast het uitbouwen van hun portfolio, hebben de OTA's enorm veel geld geïnvesteerd in hun mobiele websites en apps en dit met succes. De OTA's zijn steeds mee trendsetters geweest voor

e-commerce algemeen en dit hebben ze ook gedaan op mobiel vlak.

3. Data, data, data,... OTA's zitten op een berg data die ze slim inzetten om hun producten "slimmer" te maken en het aanbod zo steeds beter te personaliseren voor de individuele consument. Je zou bijna kunnen zeggen, dat ze al een week op voorhand weten waar jouw volgende reisbestemming zal zijn.

4. Nog meer data... Die grote berg aan data geeft de OTA's ook de mogelijkheid om hun klanten beter te begrijpen, beter dan wie ook. Alles wat je ziet, voelt, doet, ... bij deze websites is volledig onderbouwd met data. Geen veronderstellingen bij de OTA's, ze meten alles en zo weten ze alles en de conversie vliegt de hoogte in.

5. Het reserveren van kamers is de laatste decennia verschoven van het reisbureau, de telefoon, briefwisseling per post en fax naar online en via mail en dit waar en wanneer de klant dit wil en op elke type "scherm". Dit proces gebeurde stap voor stap tot wat we vandaag kennen en blijft evolueren.

Zal het koopgedrag veranderen?

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het misschien overdreven is om te denken, met de 5 bovenstaande punten in het achterhoofd, dat een klant nu zijn koopgedrag sterk gaat aanpassen.

De klant krijgt nu:

  • zijn ideaal hotel automatisch gepresenteerd binnen de gewenste bestemming

  • kan boeken in effectief 1 klik

  • dit allemaal in zijn eigen begrijpelijke taal

  • op zijn smartphone

  • reserveren om 24:00u na een lange dagtaak.

Kunnen we dan nu een plotse ommezwaai verwachten van de klant:

  • OTA's als database gebruiken maar niet als reservatiekanaal.

  • of de OTA's volledig ontwijken en via een reisbureau of Google het volledig aanbod opzoeken?

  • dat de klant al de voorwaarden en prijzen zal uitpluizen op een "misschien mobiele" hotel website of in een gedrukte reisgids?

  • de klant steeds de telefoon zal nemen en de hoteliers opbellen wanneer deze beschikbaar is voor misschien toch nog een betere deal?

Eigenlijk is dit verwachten dat de klanten zich terug gaan verplaatsen naar een context van ongeveer 20 jaar geleden. Er zullen er zeker zijn, maar die klanten zijn er nu ook hoor.

Voor wat, hoort wat!

De reactie van Booking.com is zeer duidelijk, voor de zichtbaarheid die de hotels krijgen van Booking.com, verwachten ze ook een concurrentiële prijs. Voor wat, hoort wat en daar zullen ze indien nodig zeker een nieuwe invulling aan geven.

De OTA's zullen blijven evolueren en hun business model blijven aanpassen, maar een volledige ommezwaai op korte termijn verwacht ik zeker niet. Op dit ogenblik is Rate Parity een wettelijk probleem in 3 Europese landen. Europa zelf staat niet te springen voor een Europese wetgeving, de kans dat er nog andere landen zullen volgen is dus zeker groot. Deze evolutie kan wel nog jaren duren, tijd genoeg voor de OTA's om hun businessmodel aan te passen waar nodig. Ik denk trouwens dat we de OTA's niet moeten onderschatten en dat plan B, plan C, plan D, etc reeds lang op tafel liggen en zelfs al zijn uitgerold.

We mogen zeker niet denken dat OTA's gaan wachten tot de ochtend dat we wakker worden in een wereld zonder Rate Parity.

Velen binnen de sector zien mij niet als een neutraal persoon binnen dit verhaal. Logisch en alle respect.

Ik heb als ex-werknemer van Booking.com Rate Parity bij verschillende stakeholders jaren verdedigd.

Maar die achtergrond heeft mij gevormd tot wie ik nu als neutraal persoon ben en ik schaam mij zeker niet om dit te tonen. Hopelijk daarvoor ook alle respect?

Tom Minnen - Hotell me a Tale

Ken je mijn verhaal al? Klik hier

Laatste update: 16/03/2018

Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?

Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com


AL MEER DAN +2000 ABONNEES

100% veilig. We volgen de GDPR/AVG regelgeving. Je kunt uitschrijven in 1 klik. 

ARTIKELS: Meest recent - Meest Gelezen

Kortrijksebaan 100, 

3220 Holsbeek - Vlaanderen - België

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon

Hotell me a Tale is  een project  van TomBookToo VOF BTW BE0707691709

Privacy verklaring - Algmene Voorwaarden