Gratis online kamers verkopen? Bestaat dat nog?

Distributiekost Hotels en B&B's

Voor het goed managen en het onder controle houden van je distributie en distributiekosten is het nuttig om een zicht te hebben op al je distributiekosten.

Het is een utopie om te denken dat reservaties op je eigen website volledig gratis zijn. Daarnaast is het ook kort door de bocht om voor de OTA's enkel de commissie te tellen.

Ken Uw Distributiekost!

Kent u uw distributiekost per kanaal? Nee? Dan bent u zeker niet alleen, maar het loont absoluut de moeite om hier wat van uw kostbare tijd aan te spenderen en dit onderwerp rustig te bekijken.

Onderstaand geef ik u een overzicht van de posten die u in rekening moet brengen als u de distributiekost van uw directe reservaties berekent.

Eigen Website:

De eigen website staat natuurlijk centraal in het distributieverhaal. Het is de ontmoetingsplaats met veel van uw potentiele gasten. De kosten van de eigen website volledig toeschrijven aan de eigen reservaties is te kort door de bocht. De eigen website is een marketingtool die werkt voor het volledig hotel of B&B.

Het is dan ook logischer dat de kosten procentueel verdeeld worden volgens het percentage inkomsten van alle afdelingen.

Ook het procentueel aandeel van de OTA's moet men volgens mij in rekening brengen bij de verdeelsleutel.

Maw komt 30% van uw omzet uit reservaties van uw eigen website en 20% van de OTA's, dan telt u ook respectievelijk 30% en 20% van de kosten voor deze kanalen.

Website aankopen, onderhouden,... de manier waarop u uw website heeft aangekocht, gebouwd,... kan zeer verschillend zijn per accommodatie. Schrijf dus al uw kosten op per maand, per jaar etc zodat u een duidelijk en volledig beeld heeft.