Krijgen je klanten het echt warm van je zomermailings?
Het is weer zover, heb je het ook gemerkt? Misschien heb je er zelf ook aan meegewerkt?
De promo-mails van Hotels en Hotelketens lopen als gek binnen voor de komende zomerperiode.
Want zo is het nu eenmaal, voor sommige regio's en steden start op 1 juli de meest drukke periode van het jaar, maar voor anderen, is het de periode van "drie mensen en een paardenkop".
Als gevolg, elk jaar worden alle registers weer opengetrokken om de bezetting toch de hoogte in te jagen en die paardenkop weg te jagen.
Klassiek worden de typische OTA volume-kanalen en de grote flash sales platformen aangesproken. Maar je bent daar ook niet alleen, vele collega's staan daar ook aan te schuiven. Dit resulteert in een lage verkoopprijs en is zo nefast voor je gemiddelde kamerprijs.
Lage prijzen in combinatie met hoge commissies en kosten,... een niet al te fraai en aantrekkelijk business model voor elke gezond denkende General Manager.
De oplossing in de ogen van velen, is een "home made" email marketing en dit naar de eigen database met een zelf opgezette zomerpromotie.
Maar is dit echt een goed idee? Ik ben er zeker van dat dit echt een goede plan is daarom deze 6 aandachtspuntjes om van jouw mailing een echt succes te maken!
1. Doelgroep:
Bepaal duidelijk de doelgroep voor deze mailing, wees zo specifiek mogelijk en pas je aanbod aan .
Een mailing uitsturen naar je volledige database is niet echt een strak plan. Zitten je business klanten echt te wachten op de zomerpromo? Wanneer plant en reserveert je doelpubliek eigenlijk zijn zomermaanden?
2. Testen en meten:
Meet altijd je resultaat. Hoeveel ontvangers hebben de mail geopend? hoe groot is het percentage dat doorklikt naar je website? Hoeveel reservaties komen effectief uit de mailing enz...
Een enorme bron van informatie om volgend jaar je mailing nog succesvoller te maken. Of ga nog een stap verder en doe A/B testen.
3. Respect voor je product:
Een aantrekkelijke prijs is 1 ding, maar je kamers gaan dumpen is nog iets anders. Je kan niet 10 maanden per jaar een luxe 4-sterren Hotel zijn met een gemiddelde kamerprijs van +150 euro en tijdens de zomermaanden een budgethotel aan -80 euro.
Je loyale klanten appreciëren dit niet.
Blijf ook weg van extreme benamingen zoals "Knalprijzen, Topdeals, ...". Laat deze benamingen voor de retailers.
4. Blijf bij je Huisstijl:
Probeer niet plots een totaal andere huisstijl voor je zomermailing. Het is niet omdat het wat warmer wordt, dat je plots volledig los moet gaan met te veel en te felle kleuren.
Blijf bij je huisstijl en laat je niet verleiden om je mailings een "cocktail" look te geven.
5. Foto's:
Ook al reserveren je klanten niet naar aanleiding van je zomermailing, het is wel een ideaal moment om je product te tonen en hen eraan te herinneren dat je nog steeds een geweldig product hebt. Zijn de kamers van jouw B&B net gerenoveerd, of heeft jouw hotel een volledige nieuwe lobby of is de tuin opgefrist,...
Het is de ideale gelegenheid om je kwaliteiten en USP's nog eens extra in de verf te zetten.Kies voor frisse en aantrekkelijke foto's met veel licht/zon, de foto's met het gezellig knisperend haardvuur laten we nu even achterwege.
OPGELET:
Laat je zeker niet verleiden om "Istock" of soortgelijke foto's te gebruiken, waarop met tandpasta-smile lachende gezinnen zich in een omgeving bevinden die totaal geen relatie heeft met je Hotel of B&B.
6. Onderwerp:
Kies voor een aantrekkelijk onderwerp, zodat de interesse van de potentiële gast zeker wordt gewekt.
De titel moet zeker de lading dekken, niets frustrerender en ontgoochelende dan te merken dat de inhoud niet of nauwelijks in relatie staat met het onderwerp.
Veel succes met jullie zomermailings!
Wil je meer weten over e-mail marketing of in Marketing algemeen aarzel dan zeker niet om mij te contacteren!
Tom Minnen
Hotell me a Tale
Meer weten over mij?
Klik hier
Laatste update: 10/07/2018
Vragen? Opmerkingen? Toevoegingen?
Laat het mij zeker weten: tom.minnen@hotellmeatale.com
Comments